Kokos i alla dess former!

by Mikaela Bjerring on 23 mars, 2015 · 4 comments

in Blogg, Ekologiskt – Miljövänligt, Glutenfri kost, Hälsa, Kost, Laktosfri kost, Livsmedel, Superfoods

Den exotiska kokosnöten som egentligen inte är en nöt utan en frukt har de senaste åren fått mycket uppmärksamhet på grund av dess många fina egenskaper för hälsan, vid hud- och hårvård och munvård.

Kokos

Kokosolja

Ingen har väl vid det här laget förbisett hur underbar kokosoljan är. Den har definitivt en mängd fördelar när det gäller hälsan, för hud- och hårvård och för munhälsan m.m.

Kokosnöten som egentligen inte är en nöt utan en frukt, gör att många nötallergiker kan äta kokos. Det är kokosoljans medellånga fettkedjor Laurinsyra och Kaprylsyra som gör den intressant ur hälsoperspektiv. Laurinsyra omvandlas i tarmen till monolaurin som skyddar mot virus- och bakterieangrepp. Kaprylsyra gynnar tillväxten av goda tarmbakterier och motverkar svamp som Candida. Dessa fettsyror är därför en mycket viktig form av fett för immunsystemet, energiproduktion, muskelarbete och för tillväxten av goda tarmbakterier (1), (2).

Fettsyrorna skyddar även de inre organen och ger god styrka och struktur för cellmembranen och har en positiv inverkan på såväl de vita blodkropparnas funktion så som hormontillverkningen (1). De medellånga fettsyrorna är lättsmälta och förbränns snabbt eftersom de direkt tas upp och omvandlas till energi i kroppen. Fettet cirkulerar inte och lagras inte som kroppsfett på samma sätt som andra fettsyror (2). Kokosolja används därför av många som vill leva en sund livsstil och/eller gå ner i vikt. Kokosoljan klarar även höga temperaturer vilket gör den till en mycket bra olja att använda vid matlagning och bakning. Kokosolja innehåller inga transfetter och bildar inte heller dessa vid upphettning (2), (3). Oxiderar gör den först vid 198 grader.

Läs mer om kokosolja:

kokossocker

Kokossocker tillverkas av den söta nektarn från kokospalmens blommor. Kokossocker har en GI på 35 till skillnad från vitt socker som ligger på 97. Kokossocker har en smak som påminner om farin. I bakning eller matlagning så kan man byta ut vitt socker mot kokossocker rakt av.

Kokosvinäger

Kokosvinäger  finns i två olika varianter. En enklare variant soom består av kokosvatten som fermenteras med hjälp av t.ex. muskovadosocker. Den andra varianten av vinägern får man genom att tömma kokosblomman på sav. Saven fermenteras sedan i 3-12 månader utan tillsatser för att bli kokosvinäger. Kokosvinäger har en prebiotiksverkan och innehåller betydande mängder vitaminer, mineraler, aminosyror och enzymer.

Kokosmjöl

Kokosmjöl är fiberrikt, glutenfritt och innehåller lite kolhydrater jämfört med vetemjöl (ca 20,8 g per 100 g). Det är ett näringsrikt mjöl som framställs ur fruktköttet från kokosnötter. Det används framför allt som ett nyttigt och glutenfritt alternativ till vetemjöl i bakning, men kan också används som fibertillskott i till exempel smoothies (ca 41 g fibrer per 100g).

Kokosmjölk

Kokosmjölk framställs av det rivna fruktköttet som pressas. Beroende på önskad konsistens kan vatten tillsättas eller tas bort. Kokosmjölk är ett bra laktosfritt alternativ till mjölk och grädde.

Kokosvatten

Rent ekologiskt kokosvatten kallas även för ”Fluid of Life” pågrund av dess innehåll av elektrolyter som stödjer kroppens naturliga vätskebalans. Kokosvatten har en balanserad andel av kaliumkalciummagnesium och natrium som främjar en snabb förnyelse och återställd vätskebalans under fysiska aktiviteter. En naturlig sportdryck från växtriket utan några tillsatser.

Kokosnötskal

Kokosnötskal är känt för att absorberar etylengas, vilket gör att frukter och grönsaker håller sig fräscha upp till tre gånger längre. Dessutom neutraliserar kokosnötsskal dålig lukt i kylen. Genom att ha kokosnötskal i kylskåpet eller en freshkeeper som innehåller kokosnötskal så kan din mat hålla sig fräsch längre. Mer om det kan du läsa här.

Kokosflingor och kokoschips

Kokosflingor är fruktköttet från kokosnöten som rivits och torkats. Kokosflingorna innehåller ca 64 % fett och betydande mängder vitaminer och mineraler. Av kokosflingor kan du även enkelt själv göra ditt eget kokossmör, om hur du gör det kan du läsa härKokoschips gör sig utmärkt som ett gott och näringsrikt snacks.

Här hittar du hälsokostlivsmedel av bland annat kokos

 

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Om fettsyrorna i kokosolja: Short term effects of dietary medium-chain fatty acids and n-3 long-chain polyunsaturated fatty acids on the fat metabolism of healthy volunteers. Lipids Health Dis. 2003 Nov 17;2(1):10.

(2) Den hälsosamma egenskaperna av kokosolja: ”The healing miracle of coconut oil”, Bruce Fife, 2001

(3) ”Coconut: In support of good health in the 21st century”, Mary G. Enig, 1999.

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Anna mars 28, 2015 kl. 12:53

Kokos är så gott och så hälsosamt! Kokosvinäger har jag aldrig provat med det låter intressant!

Svara

2 Katja W mars 28, 2015 kl. 12:56

Jag använder alltid kokosolja när jag lagar mat och jag har gått ner många kilon bara genom att byta ut smör och andra oljor mot kokosolja. Otroligt bra fettförbrännare och hälsosamt!

Svara

3 Frida H mars 28, 2015 kl. 13:10

Älskar kokos <3

Svara

4 Emma april 7, 2015 kl. 10:06

Kokosolja är så otroligt bra! Och sen så älskar jag smaken av kokos 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: