Kokosolja för ökad fettförbränning

by Mikaela Bjerring on 24 augusti, 2011 · 4 comments

in Blogg, Energi, Kost, Superfoods

När vi äter kokosolja använder kroppen detta fettet för att producera energi istället för att lagra det som kroppsfett. Denna olja är därför idealisk i lågkolhydrat dieter, påskyndar ämnesomsättningen och fettförbränningen vilket är positivt för viktkontroll (1). Kokosolja kan även användas för naturlig skönhet som hårinpackning, vid torra läppar som hudolja och bidrar med näring  och fukt till huden.

Kokosolja
Kokosolja ger energi som varar i motsats till höga glykemiska kolhydrater. Kolhydrater med högt GI orsakar svängningar i blodsocker, insulin och energinivå vilket kokosolja inte gör. Vill du gå ner i vikt, få jämnare blodsocker och öka din energinivå så kan du med fördel byta ut det fett du använder i din matlagning idag till kokosolja. Kokosolja är även väl använt och uppskattat av idrottare då kokosoljan ge dem en fördel i att upprätthålla energinivån i kroppen. (1)

Det mesta av fettet i maten som vi äter består av långa fettsyror, oavsett om de är mättade eller omättade. Långa fettsyror består av kedjor på 16-24 kolatomer. De mättade fettsyrorna som utgör mer än 90 % av fettsyrorna i kokosolja består i huvudsak av mellanlånga fettsyror. De har 8-14 kolatomer och betecknas internationellt som MCT (Medium Chain Fatty Acids). På samma sätt som det är stora skillnader mellan omättade och mättade fettsyror är det också stora skillnader mellan långa och mellanlånga fettsyror.

Kokosolja är naturens rikaste källa till MCT (Medium Chain Triglycerides), av vilken laurinsyra är anses vara oerhört viktig. Det finns en anledning till att drygt 6 % av människans bröstmjölk består av laurinsyra. Det finns också en missuppfattning om att kokosolja är inte bra för hjärtat, eftersom det innehåller en stor mängd mättade fetter. Men kokosolja har inte det traditionella mättade fettet, utan innehåller laurinsyra, som faktiskt har positiva effekter på hjärtat och kolesterolet. Det minskar förekomsten av skador i blodkärlen och stödjer därför hjärt-kärlhälsan. (2) (3) (4)

Det är dock viktigt att tänka på att kokosolja inte ersätter de essentiella fettsyrorna Omega 3 och Omega 6. Så det är av stor betydelse att även få i sig dessa. Fettet i kokosolja har dock den fina egenskapen att det  ökar upptaget och utnyttjandet av de essentiella fettsyrorna i kroppen. Kokosolja och essentiella fettsyror utgör tillsammans en idealisk fettbas i kosthållningen.

Kokosolja som tillskott

Som naturligt tillskott av nyttiga fettsyror: 1-3 matskedar per dag, kan intas som den är, på brödskivan, i smoothies , bakverk, som tillsats till maten efter stekning och kokning för att bevara vitaminer, mineraler och antioxidanter. Extra Virgin kokosnötolja ger dig en exotisk doft och smak av de tropiska öarna, endast det färska, rena, vita köttet från handplockade kokosnötter med högt närings- och smakinnehåll används till den kallpressade oljan.

Skillnaden mellan kokosolja och kokosolja

Vad är skillnaden mellan kokosfettet i matbutiken och kokosnötolja som säljs som hälsotillskott? 

Huvudproduktionen av kokosnötolja på världsmarknaden som säljs i matbutikerna är så kallad Copra-olja. Det är den massproducerade och billiga typen, som framställs av kokosnötolja som torkas under förhållande som gör att den lätt möglar. Oljan extraheras med lösningsmedel och raffineras och kommer därför att innehålla transfettsyror och andra ”onormala” fettsyror. Skadorna uppstår primärt i det omättade fettet som utgör ca 10 % av kokosnötoljan. Copra-oljorna är också råvaror för de stela och vaxaktiga kokosfettblocken (den i silverförpackning) som säljs i dagligvaruhandeln som bakfett. Oljan är härdad, med transfetter som en följd och innehåller inga hälsofrämjande fettsyror. kokosnötolja som säljs som hälsotillskott har en hög kvalitet, är kallpressade och skonsamt renade utan kemiska tillsatser, är inte härdade och innehåller inga transfetter.

Kokosoljan – Cocosa Pure

Cocosa Pure Coconut Oil är smak-och luktfri. Oljan är renad på ett skonsamt sätt. Den lämpar sig därför ypperligt för stekning och annan matlagning, och för dig som önskar en högkvalitativ kokosolja utan smak eller lukt. Den idealiska matlagnings- och stekoljan för dig som vill undvika dåliga växtoljor och transfettsyror. Här kan du köpa Cocosa Pure kokosloja

Kokosolja – Cocosa Extra Virgin

Cocosa Extra Virgin ger dig hela spektrat av kokosoljans fördelar, laurinsyra, andra mellanlånga fettsyror, vitaminer, mineraler och antioxidanter och rekommenderas också till idrottare och motionärer på grund av sina stärkande och energigivande egenskaper.  Använd denna olja som tillskott. Här kan du köpa Cocosa extra virgin Kokosolja

 

KÄLLOR & REFERENSER



(1) Short term effects of dietary medium-chain fatty acids and n-3 long-chain polyunsaturated fatty acids on the fat metabolism of healthy volunteers. Lipids Health Dis. 2003 Nov 17;2(1):10.

(2) Antibacterial actions of fatty acids and monoglycerides against Helicobacter pylori. FEMS Immunol Med Microbiol. 2003 May 15;36(1-2):9-17.

(3) Bactericidal effects of fatty acids and monoglycerides on Helicobacter pylori. Int J Antimicrob Agents. 2002 Oct;20(4):258-62.

(4) Medium-chain triglycerides inhibit growth of Malassezia: implications for prevention of systemic infection. Crit Care Med. 1999 Sep;27(9):1781-6.

Bildkälla: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cracked_coconut.jpg

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Sara december 6, 2012 kl. 10:15

Kokosolja fungerar verkligen. Jg gick ner i vikt när jag bytte ut andra oljor och fett mot kokosolja. Smakar gott gör det också 🙂

Svara

2 Nadja B december 6, 2012 kl. 10:16

Kokosolja är så underbar att ha som olja på huden. Huden blir mjuk och ger en härlig lyster.

Svara

3 Anders december 6, 2012 kl. 10:19

Kokosolja är super! Riktigt bra fett att använda i matlagning och blanda i smoothies.

Svara

4 Anne december 6, 2012 kl. 10:21

Jag har hört så mycket bra om kokosolja! Jag ska prova att baka med det nu till jul, jag har hört att det blir mycket hälsosammare och smakar dessutom underbart gott!

Kram

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: