Kokosolja – Ett hälsosamt alternativ

by Mikaela Bjerring on 28 januari, 2011 · 0 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Hudproblem, Kost, Kosttillskott, Livsmedel, Superfoods, Viktkontroll

Fett är en viktig energikälla för våra kroppar och behövs för många kroppsfunktioner. Det är dock viktigt att vi äter rätt sort. Fettbehovet kan variera från person till person, men normalt bör 30% av vårt energiintag komma från fett. Kokosolja är ett hälsosamt alternativ. Kokosolja och de essentiella fettsyrorna Omega-3 och Omega-6 utgör tillsammans en idealisk fettbas i kosthållningen. (1)

Kokosolja, hälsosamt alternativ!

Kokosolja, hälsosamt alternativ!

Kokosoljan är hälsosam av flera anledningar. Denna olja består till största del av mellanlånga fettsyror som smälts och förbränns lätt, vilket ger snabb och bra energi till cellerna. kroppen använder fettsyrorna att producera energi istället för att lagra den som kroppsfett, vilket är till fördel för sköldkörteln och kroppens energiomsättning. (1) (2)

Kokosoljan används i kroppen för att producera energi i stället för att lagra den som kroppsfett. Kokosoljan är idealisk i lågkolhydrat dieter, påskyndar ämnesomsättningen och fettförbränningen vilket bidrar till viktminskning.
 Kokosolja kan även användas för naturlig skönhet som, hårinpackning, för torra läppar och hud och motverkar samtidigt åldrandet. (1) (2)

Kokosolja och hjärt-kärlhälsa

Kokosolja är naturens rikaste källa till MCT (Mellan långa fettsyror). Laurinsyra tillhör dessa vilket kokosolja till största del består av. Människans bröstmjölk består bland annat av laurinsyra, vilket säger en hel del. Det finns en missuppfattning om att kokosolja är inte bra för hjärtat, eftersom det innehåller en stor mängd mättade fetter. Men laurinsyra har faktiskt har positiva effekter på hjärtat och kolesterolet. Det minskar förekomsten av skador i blodkärlen och stödjer därför hjärt-kärlhälsan. (3) (4) (5)

Kokosolja och essentiella fettsyror

Kokosolja ersätter inte de essentiella fettsyrorna Omega 3 och Omega 6, så det är viktigt att även få dessa i sig. Fettsyrorna i Kokosoljan har dock den fina egenskapen att de ökar upptaget och utnyttjandet av de essentiella fettsyrorna i kroppen. Kokosolja och Omega-3 / Omega-6 utgör tillsammans en idealisk fettbas i kosthållningen.

Bra och dåligt kokosfett
Observera att det vanliga kokosfettet du hittar i livsmedelsbutiken, det i silverförpackning inte är hälsosam överhuvudtaget. Den består av kopraolja som är raffinerad under stark hetta med tillsatta lösningsmedel. Den innehåller skadliga fettsyror. Hälsosam kokosolja ska vara ekologisk extra virgin eller renad utan lösningsmedel om du inte vill ha kokossmak.

Kokosolja som kosttillskott

Som naturligt tillskott av nyttiga fettsyror: 1-3 matskedar per dag, kan intas som den är, i smoothies, på brödet, Du kan baka med den och använda den i matlagning.
 Ekologisk Extra Virgin kokosolja ger dig en exotisk doft och smak av de tropiska öarna. Föredrar du kokosolja utan smak så finns där ekologisk renad kokosolja som alternativ.

Kokosfett som hårvård
Kokosfett är ett effektivt sätt att naturligt vårda ditt hår. Den tillför massor med näring till håret, och gör det glansigt och starkt. Att massera hårbotten med kokosolja ger näring till rötterna och en stark hårväxt fri från mjäll. Den hjälper till att reparera skadat hår, tack vare de proteiner den innehåller.

Kokosfett som hudvård
Kokosolja är utmärkt kroppsolja för huden. Det fungerar som en effektiv fuktighetskräm på alla hudtyper, inte minst torr hud. Den bidrar med viktiga fettämnen, återfuktar och ger samtidigt din hud näring. De som lider av olika hudproblem kan se förbättringar genom att massera in kokosnötolja direkt på huden. Fettsyrorna motarbetar bakterieinfektioner och virus och kan lindra vid olika hudproblem som psoriasis, dermatit, eksem och andra hudinfektioner. (3) (6)

Här kan du köpa: Ekologisk extra virgin kokosolja

KÄLLOR & REFERENSER


(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 258 , ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Short term effects of dietary medium-chain fatty acids and n-3 long-chain polyunsaturated fatty acids on the fat metabolism of healthy volunteers. Lipids Health Dis. 2003 Nov 17;2(1):10.

(3) Antibacterial actions of fatty acids and monoglycerides against Helicobacter pylori. FEMS Immunol Med Microbiol. 2003 May 15;36(1-2):9-17.

(4) Bactericidal effects of fatty acids and monoglycerides on Helicobacter pylori. Int J Antimicrob Agents. 2002 Oct;20(4):258-62.

(5) Medium-chain triglycerides inhibit growth of Malassezia: implications for prevention of systemic infection. Crit Care Med. 1999 Sep;27(9):1781-6.

(6) Antibacterial actions of fatty acids and monoglycerides against Helicobacter pylori. FEMS Immunol Med Microbiol. 2003 May 15;36(1-2):9-17.

Bildkälla: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cracked_coconut.jpg


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: