Kokossocker som alternativ för sötning

by Mikaela Bjerring on 5 juni, 2017 · 0 comments

in Blogg, Kost, Livsmedel, Paleo

Det finns mycket vi kan tacka kokosnöten för och alla livsmedel som den ger oss – kokosvatten, kokosmjölk, kokosvinäger, kokosmjöl, kokosflingor, kokoschips och inte minst den fantastiska kokosoljan. Av nektarn från kokospalmens blommor gör man dessutom det välsmakande kokossockret som är ett hälsosammare val än många andra sötningsmedel.

Hälsofordelar med kokossocker

Så gör man kokossocker

Kokossocker kommer från nektarn från kokospalmens blommor. Innan blommorna blivit kokosnötter tappas de på saven. Saven värms sedan långsamt upp under omrörning i några timmar till det nått en temperatur på ca 80 grader. Saven kristalliseras och mals sedan till kokossocker som får en karamellbrun färg. Genom det försiktiga behandlingssättet går inte vitaminerna, aminosyrorna och mineralerna förlorade som den råa nektarn innehåller. Kokossockret är helt fritt kemikalier och tillsatser. Det är ungefär lika söt som vitt socker och kan kan ersätta vanligt socker helt och hållet i all typ av matlagning och bakning. Smaken påminner om farin och har inte någon smak av kokos som man skulle kunna tro.

Kokossocker innehåller en del näring

Till skillnad från vitt socker så är kokossocker inte helt tomma kalorier, utan innehåller bland annat näringsämnen som järn, zink, kalcium, kalium, några kortkedjiga fettsyror, antioxidanter och en fiber känd som inulin (2). Enligt nutrition Research Institute (FNRI) (9) finns det även en anständig mängd fytonäringsämnen i kokossocker, speciellt polyfenoler, flavonoider och anthocyanidiner. Dessa fytonäringsämnen bidrar till att minska blodsockret, inflammation och kolesterol, vilket gör kokossocker ett bättre alternativ än vitt socker och många andra sötningsmedel.

Kokossocker bidrar till ett jämnare blodsocker

Kokossocker har ett GI på 35 till skillnad från vitt socker som ligger på 97, vilket gör att det inte höjer blodsockret lika mycket som vitt socker. Kokossocker och kokosnektar innehåller som nämnt ovan en fiber som heter inulin. Denna fiber kan hjälpa till med långsam glukosabsorption, vilket betyder att det kan vara ett alternativ för dom som hanterar problem med blodsockret och utvecklad diabetes. Studier visar att inulin kan bidra till att minska absorptionen av glukos, och därför hålla glukosnivåerna under kontroll (3). En studie som utfördes av Institutionen för biokemi och dietterapi vid Tabriz University of Medical Sciences Nutrition Research Center, indikerar att det kan hjälpa vid typ 2-diabetes (4). Amerikanska Diabetesföreningen har erkänt kokossocker som ett godkänt alternativ av sötning vid diabetes.

Godkänd sötning vid Paleokost (typ i alla fall)

Om du är en trogen anhängare av Paleokost så är kokossocker ett alternativ av sötning som du kan använda dig av enligt Ultimate Paleo Guide (6). Det är dock ett gränsfall eftersom det är en bearbetad form av kokosnötblomman. Men man tror dock att det kan ha använts under den paleolitiska tiden, vilket är en del av argumentet varför det är ok vid paleokost. Kokosnektar eller en flytande form är kanske lite närmare Paleo för dem som vill upprätthålla en striktare Paleo-livsstil.

Bra för tarmfloran

Den vattenlösliga fibren inulin är inte bara bra för blodsockret, utan fungerar även som mat för de goda tarmbakterierna. På så sätt gynnar inulin en bra tarmflora, vilket har betydelse för vår mag- och tarmhälsa som i sin tur påverkar vår helhetshälsa (11).

Ta det lugnt med sötning oavsett sötningsmedel

Oavsett vilken sötning man använder, så ska man aldrig överdriva intaget, utan äta med moderation. Kokossocker är inget undantag. Utan tvekan är det dock ett bättre alternativ till vitt socker och många andra alternativ av sötning. Jag vill även påpeka att kokossocker innehåller mer eller mindre lika mycket kalorier som vitt socker, så det är inget viktkontrollerande alternativ. Vill man ha en kalorifri sötning kan istället stevia vara mer passande.

Återförsäljare av kokossocker hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) http://www.huffingtonpost.com/jj-virgin/coconut-sugar-healthier-s_b_5669084.html

(2)FNRI health benefits of coconut suger - http://www.pca.da.gov.ph/coconutrde/images/sugarpdfs/TPTrinidad_FNRI.pdf

(3) The water-soluble extract of chicory reduces glucose uptake from the perfused jejunum in rats - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8814212

(4) Effects of high performance inulin supplementation on glycemic control and antioxidant status in women with type 2 diabetes.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23641355

(5) American diabetes association -http://www.diabetes.org/food-and-fitness/food/what-can-i-eat/making-healthy-food-choices/coconut-palm-sugar.html?referrer=https://www.google.com/

(6) Ulitmate paleo guide, coconut suger - https://ultimatepaleoguide.com/is-coconut-sugarcoconut-nectar-paleo/

(7) Inulin and oligofructose: what are they - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10395607

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: