Krillolja kan minska reumatisk artrit

by Mikaela Bjerring on 25 februari, 2011 · 1 comment

in Blogg

Krillolja kan minska reumatisk artrit

Krillolja kan minska reumatisk artrit

En ny studie visar att krillolja har en signifikant minskning av reumatisk artrit. De fleromättade omega-3 fettsyrorna i krilloljan är till största del i fosfolipid form. I fiskolja är omega-3 fettsyrorna i triglyceridform. Studien visade också att fiskolja hade positiv effekt men var mindre potent än krillolja.

Detta är en viktig klinisk förstudie som visar krilloljans effekt. Tidigare studier med standardiserad fiskolja har visat nytta vid reumatisk artrit. Men EPA och DHA bundna till fosfolipider är troligtvis mer biotillgängliga. Detta är i linje med andra krillolja data som visar att omega-3 fettsyror i form av fosfolipider kan vara mer effektiva jämfört med omega-3 fettsyror i triglyceridform.

Studien genomfördes vid MD Biosciences, Neurology Discovery Services, Ness Ziona, Israel. Studien utfördes i tre grupper: en kontrollgrupp utan omega-3 och två grupper med krillolja eller fiskolja med samma dos av omega-3 fettsyror.

Vid studiens slut var reumatisk artrit värdet reducerat med 47 %, statistiskt signifikant, med krillolja jämfört med 26 % för fiskolja.
omega 3 krillolja hittar du här: Krillolja- omegared

Klicka här för att gå till shop för Hälsokost – Kosttillskott

Läs mer om:
Fettsyror
Omega 3
Omega 6
Relaterade inlägg:
Omega 3 och Omega 6 balansen

Bildkälla: Bild och textkälla : http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Fettsyror/Marina-fettsyror/OmegaRed.htm

Källa: www.biomedcentral.com/1471-2474/11/136

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Agnes H februari 27, 2011 kl. 12:20

Sedan jag börja ta tillskott av Omega-3 har min ledvärk blivit mycket bättre. Om omega-3 med krill ska vara ännu effektivare så ska jag ta och prova det nästa gång det är dax att fylla på med Omega-3 hemma.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: