LCHF

by Mikaela Bjerring · 0 comments

Klicka här för att gå direkt till produkter

Det skrivs en hel del om olika viktminskningsprogram i media. En diet som varit mycket omtalad på senare tid är LCHFDenna kontroversiella kost har fått många anhängare de senaste åren som vittnar om en lyckad viktnedgång och hälsosammare livsstil.

Varför LCHF?

LCHF går kort ut på att minska de kolhydrater du får i dig. På så sätt sänker du blodsockret och andelen fettbildande insulin minskas. Fett är inte farligt och faktum är att om du gör rätt kan du äta dig mätt varje måltid och ändå gå ner i vikt vecka efter vecka.

Personligen tycker jag ändå att man ska tänka på att fettet man äter är av bra fettkällor. Det ska även inte glömmas bort att man bör äta mycket grönsaker av ”LCHF tillåtna” källor. Det sistnämnda känns ibland lite ignorerat när man läser vad olika specialister skriver om ämnet. Även om viktminskning oftast är huvudorsaken varför många börjar med LCHF, så bör fokusen först och främst ligga på helhetshälsan.

Vad är LCHF?

Förkortningen LCHF står för Low Carbohydrate High Fat (lite kolhydrater, mycket fett). Detta innebär att alla kolhydratrika livsmedel utesluts, oavsett om det är ett näringsrikt fullkornsbröd eller en läsk. Grönsaker ovan jord som exempelvis kålväxter och salladsgrönsaker innehåller generellt sett lite kolhydrater, så dessa anses vara ok att äta. Kött, fisk och ägg som innehåller fett och protein men inga kolhydrater ska man gärna äta mycket av, likaså feta mjölkprodukter som smör, grädde, crème fraiche och ost. Ju fetare desto bättre.

Grundtanken med LCHF är att alla typer av kolhydrater höjer blodsockret i kroppen, vilket stimulerar utsöndring av insulin. Insulinet hjälper sedan kroppens celler att ta upp socker, aminosyror och fettsyror och stimulerar både muskeltillväxt och fettinlagring. Om kolhydratintaget minimeras, blir även blodsockret och därmed insulinutsöndringen och fettinlagringen minimerad.

Ett högt fettintag ger även en långsammare magsäckstömning och minskar behovet av insulin ytterligare. När tillgången på kolhydrater i kroppen är låg kan protein och fett omvandlas till så kallade ketoner för att tillgodose hjärnans energibehov, vilket kräver extra energi.

Exempel på populära LCHF livsmedel

Shirataki Nudlar – Nästan helt fria från kolhydrater! 5kcal/100g. Gluten- och laktosfria. Tunna genomskinliga nudlar tillverkade av konjacroten (Jamsrot) och vatten som ger en i princip kolhydratfri pasta. Neutrala i smaken och perfekta att krydda med dina egna favoriter!

Low Carb Pasta – Detta är en sockerfri, fiberrik och proteinrik pasta som innehåller endast 6,3 gram kolhydrater per portion, med ett lågt Glykemiskt Index (GI). Vanlig pasta innehåller, per portion, runt 6 gram protein och fullkornspasta runt 7 gram. Low Carb Pasta innehåller hela 28 gram protein per portion.

Low Carb ris
 – Motsvarighet till ris – Shirataki Mini Pearls. Gluten- och laktosfria. Innehåller nästan inga kolhydrater alls.

FiberHusk – Rikt fiberinnehåll, även ett mycket bra fibertillskott. Det kan med fördel även användas som fibertillskott vid bakning av vanligt, ej glutenfritt, bröd. Ger ett saftigare och mindre smuligt bröd. Detta tack vare sin förmåga att suga upp vätska och binda samman brödet. Används flitigt av trogna LCHF: are.

Lavkarbobröd – Med denna brödmixen kan du baka ditt eget lågkolhydratbröd helt utan vete, jäst, socker, gluten eller mjölk. En skiva utav brödet har enbart 1 gram kolhydrater och 58 kalorier, men hela 8,5 gram kostfiber. Detta är 36% mindre kalorier, 94% mindre kolhydrater och över 4 gånger så mycket fibrer som vanligt grovt bröd.

Här kan du få tips och råd om LCHF

Här hittar du ett stort utbud av LCHF - Livsmedel

 

KÄLLOR & REFERENSER



Gå ner i vikt med LCHF, Ulrkia Davidsson, ICA Bokförlag, ISBN: 9153437829

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa