Den livsviktiga mineralen magnesium har en stor betydelse för en mängd viktiga kroppsprocesser och inte minst för att stödja kroppen vid stress. Denna antistress mineral minskar trötthet och utmattning och hjälper oss att slappna av. Magnesium har även en stor en betydelse för nervsystemet och minskar frisättningen av stresshormoner i kroppen.

Magnesium i kost - magnesium som kosttillskott och magnesium vid stress

Magnesium har som sagt en stor betydelse för en lång rad olika kroppsfunktioner. Ca 300 olika enzymreaktioner i kroppen är beroende av magnesium och alla celler i kroppen behöver tillräckliga mängder för att fungera. Det är magnesium som står för gnistan som tänder alla metabola funktioner som är centralt för skapandet av energi och dess transport. Magnesium behövs även för bildandet av proteiner – för nukleinsyrorna DNA och RNA som utgör livets kemi i alla kända levande organismer. Man skulle lätt kunna skriva en hel bok och magnesium och hur viktig mineralen är för vår hälsa, men i detta inlägget tänkte jag fokusera på betydelse av magnesium vid stress.

Betydelsen av magnesium vid stress

Magnesium bidrar till normal energiproduktion i cellerna. Det är en mineral som samarbetar tätt med ATP, som är cellernas lagrade energi. Det betyder att magnesium är involverat i de processer där kroppen använder energi som vid alla nervimpulser och muskelrörelser. Vid magnesiumbrist kommer därför inte kroppens energiproduktion att fungera optimalt.

Eftersom magnesium är centralt för kroppens energianvändning bidrar det till att minska trötthet och utmattning. Magnesium fungerar som en fysisk ”antistress mineral” som minskar frisättningen av stresshormoner i kroppen som då gör oss mer stresståliga. Vid brist på magnesium förstärks effekterna av stress, vilket i sin tur leder till att man lättare blir trött, irriterad, och man får svårare att koncentrera sig. Vi får även svårare att slappna av, varva ner och vi sover inte lika bra vid låga nivåer av magnesium i kroppen.

Magnesium har en stor betydelse för våra mentala funktioner. Det är en mineral som är viktig för hela det centrala nervsystemet och ingår i flera av hjärnans signalsubstanser. Det behövs helt enkelt magnesium för att kroppens signalsystem och vår hjärna ska fungera optimalt. Vid magnesiumbrist försämras våra mentala förmågor, vilket påverkar minnet, inlärningsförmågan, koncentrationen, välbefinnandet och alla andra mentala funktioner. Även kroppens ”må bra hormon” serotonin kräver magnesium. Utan tillräckliga mängder av magnesium i kroppen kan vi helt enkelt inte känna mental och känslomässig balans.

Magnesium hjälper oss som sagt att bli mer stresståliga, men det betyder även att kroppen förbrukar mer magnesium när vi blir stressade. Vid en stressreaktion frigör kroppen extra mycket magnesium som då ger oss mer energi, motverkar trötthet och gör oss lugnare, med förutsättningen att det faktiskt finns tillräckligt av mineralen närvarande. Vid återkommande stress och kronisk stress är det därför viktigt att se till att få i sig mer magnesium eftersom kroppens behov ökar.

Att få i sig tillräckligt med magnesium

Att äta en kost som är rik på magnesium hjälper oss att fylla på våra förråd. Livsmedel som är rika på magnesium är t.ex: mineralsalt, pumpafrön, spenat, kakao, vetekli, linfrön, baljväxter, paranötter, sötmandel och sesamfrön. Om man även väljer att komplettera sin kost med magnesiumtillskott så gäller det att välja rätt. Alla former av magnesium har inte lika bra biotillgänglighet, vilket betyder att kroppen inte kan tillgodogöra sig ämnet lika bra och upptaget blir då begränsat. Exempel på lättupptagliga former av magnesium är:

  • Magnesiumglycinat
  • Magnesiumcitrat (Ej lämpligt för de som är känsliga mot citronsyra eller som vill undvika det.)
  • Magnesiummalat
  • Magnesium EAP2
  • Magnesiumsuccinat
  • Magnesiumlaktat
  • Magnesiumtaurat
  • Magnesiumtreonat
  • Magnesiumoxid (Lite oklart – vissa studier visar dåligt upptag, andra bra upptag.)

Några exempel på bra val att magnesiumtillskott

Återförsäljare av magnesiumtillskott hittar du här

Relaterade inlägg:

 

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: