Maten som förbättrar minnet

by Mikaela Bjerring on 6 mars, 2011 · 0 comments

in Blogg, Kost

Maten som vi äter förbättrar minnet!

Näringsämnena som vi får i oss har stor betydelse för hur kroppen fungerar, men även en extrem stor betydelse för hur vår hjärna kommer att fungera.

Maten som förbättrar minnet

Maten som förbättrar minnet

Vissa delar av hjärnan är mer aktiva än andra när det gäller att skapa nya minnen. Dessa delar har en mycket hög energiomsättning, något som medför en hög belastning. Den ökade ämnesomsättningen leder nämligen till att det här skapas mer skadliga ämnen (fria radikaler) än i andra delar av hjärnan. Cellerna behöver skyddas, något du kan göra genom att se till att äta en kost som bidrar med skyddande ämnen, framför allt i form av antioxidanter.

Hjärnan behöver inte bara skydd, utan även energi: tankeprocesser och minne består av komplicerade mekanismer där hjärnans olika delar samspelar med varandra. Nya kontakter mellan nervceller måste skapas för att minnen ska bildas och intryck behandlas. För detta arbete behöver hjärnceller stora mängder energi och specifika byggstenar. Därför måste du regelbundet få i dig rätt näring i tillräcklig mängd och ge hjärnan bra råmaterial.

De viktigaste antioxidanterna och andra befrämjnade substanser som man bör se till att få i sig.• Bioflavonoider • C-vitamin • A-vitamn • E-vitamin • Karotenoider • CysteinB2-vitamin • Liponsyra • Omega -6 fettsyran GLA • Omega -3 fettsyrorna EPA, alfa-linolensyra • Kondroitinsulfater ( brosk) • Se, Cu, Zn, Mn, Cr, Si. Dessa antioxidanterna kan man se till att få i sig genom ett antioxidant-komplex. Även ett omega 3 tillskott är att rekommendera liksom ett tillskott av Fostadidylserin för optimal hjärnfunktion.

Kosttillskotten hittar du här:

Omega-3

Antioxidanter

Läs mer om minnet / Hjärnfunktionen: Minnet/hjärnfunktionen

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: