Maten vi äter påverkar hjärnan

by Mikaela Bjerring on 9 augusti, 2011 · 2 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Hjärnan - Minnet, Kost, Kosttillskott

Maten vi äter och de näringsämnen som finns i kosten har stor betydelse för vår kropp och hjärna.

Maten vi äter påverkar hjärnan

Maten vi äter påverkar hjärnan

Vi vet alla att maten vi äter påverkar kroppen, men alla är nog inte lika medvetna om att kosten har en mycket stor betydelse för hjärnan.
 Din hjärnas jämvikt och energinivån är helt beroende av vad du äter. Maten du får i dig påverkar ditt humör, din motivation och din mentala prestationsförmåga. 
Hjärnan är ett mycket aktivt organ som använder stora mängder energi.
 Den är dessutom kräsen när det gäller näringsämnen och kräver specifika byggstenar för att fungera optimalt.

Vare sig det gäller att komma ihåg viktig information eller bara hålla sig i mental balans är hjärnans funktion avgörande för gammal som ung.
 Under de senaste tjugo åren har näringsforskare upptäckt allt fler kopplingar mellan kosten och hjärnans hälsa. Trots att forskningsrönen ofta känns motstridiga, och ibland förvirrande, kan slutsatsen bara bli en: Maten du äter påverkar hjärnan enormt. 
De kan skärpa dina sinnen och din uppfattningsförmåga, få dig att reagera snabbare, öka välbefinnandet och skyddar dig mot stress.

Vissa delar av hjärnan är mer aktiva än andra när det gäller att skapa nya minnen.
 Dessa delar har en mycket hög energiomsättning, något som medför en hög belastning.
 Den ökade ämnesomsättningen leder nämligen till att det här skapas mer skadliga ämnen (fria radikaler) än i andra delar av hjärnan. Cellerna behöver skyddas, något du kan göra genom att se till att  få i dig rätt näringsämnen som bidrar med skyddande hjärnan, framför allt i form av antioxidanter, omega 3 och aminosyran Carnitine (Karnitin).
 Hjärnan behöver inte bara skydd, utan även energi: tankeprocesser och minne består av komplicerade mekanismer där hjärnans olika delar samspelar med varandra. Nya kontakter mellan nervceller måste skapas för att minnen ska bildas och intryck behandlas. För detta arbete behöver hjärnceller stora mängder energi och specifika byggstenar. Därför måste du regelbundet få i dig rätt näring i tillräcklig mängd för att ge hjärnan bra råmaterial.

Näringsämnen som stödjer hjärnfunktionen hittar du här:

Antioxidanter
L-karnitin
Omega-3

Läs mer om minnet / Hjärnfunktionen: Minnet/hjärnfunktionen
Relaterade inlägg: Mat för tanken

 

KÄLLOR & REFERENSER



Bildkälla: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PET-image.jpg

(1) Omega-3: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 255-267, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Karnitin: Montgomery, SA, et al. "Meta-analysis of double blind randomized controlled clinical trials of ALC versus placebo in brainfunction". Int Clin Psychopharmacol.2003;18:61-71

(3) Antioxidanter: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5 Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Kevin Smolander augusti 9, 2011 kl. 21:18

Verkligen! Jag märker stor skillnad när jag får i mig alla vitamin, mineraler antioxidanter i kroppen. Hela jag fungerar mycket bättre. Är gladare, har mer fokus!!

Svara

2 Malin skog augusti 10, 2011 kl. 10:34

Mycket intressanta inlägg du har!
Tack för en bra och intressant hemsida 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: