MCT-olja kan främja viktminskning enligt studier

by Mikaela Bjerring on 22 juni, 2017 · 0 comments

in Blogg, Forskning - Studier, Hälsa, Kost, Olja / Fett, Vikt - Viktminskning

Jämfört med andra typer av fetter kan medellånga fettsyror (MCT) bidra till viktminskning genom att öka fettförbränningen. Detta visar ett flertal studier som utförts på senare år. Man har även sett att dessa fettsyror har förmågan att reglera aptiten och öka mättnadskänslan, vilket kan främja viktminskning ytterligare.

MCT- olja viktminskning

Studier om MCT och viktminskning

En studie (1) som publicerades i ”The Journal of obesity och metaboliska sjukdomar” visade att överviktiga kvinnor som bytte ut långkedjiga mättade fetter (LCT) mot medellång mättade fetter (MCT) fick en ökad fettförbränning och en högre energinivå. Kosten såg annars likadan ut för samtliga. Resultatet indikerar därmed att medellånga fettsyror kan vara en bra hjälp för individer som behöver gå ner i vikt.

Vid en annan studie (2) som publicerades i ”The Journal of Nutrition” jämförde man kroppsvikt och kroppsfett hos vuxna som antingen fick konsumera medellång fettsyror (MCT), eller långkedjiga fettsyror (LCT) under en period av 12 veckor. Intaget av kalorier, mängden fett, kolhydrater och protein skilde sig inte mellan de två grupperna, utan enbart typen av fett. Efter 12 veckor kunde man se en signifikant minskning av kroppsvikt och kroppsfett hos MCT-gruppen jämfört med LCT-gruppen. Detta visar återigen att en kost med MCT kan bidra till minskat kroppsfett och viktminskning hos individer som behöver gå ner i vikt.

I en meta-analys från 2015 (3) ingick 13 randomiserade kontrollerade studier. När man jämförde dessa så kunde man se att MCT har förmågan att effektivt minska kroppsvikt, midjemått, höftomkrets och totalt kroppsfett jämfört med LCT. Man såg ingen skillnad i blodfetterna hos dom som hade fått LCT eller MCT. Resultatet av meta-analysen visar därmed att MCT kan vara effektivt för viktminskning, utan att förändra blodfetterna. Annan forskning tyder på att MCT bidrar med att minska aptiten och öka mättnadskänslan (4).

Hur kan MCT bidra till viktminskning?

Kroppen bryter ner medellånga fettsyror MCT annorlunda än LCT (långkedjiga fettsyror). För att kroppen ska kunna bryta ner fettet vi äter så måste det normalt blandas med galla och med hjälp av enzymer brytas ner i matsmältningssystemet. Det som är unikt med medellånga fettsyror är att de varken behöver galla eller enzymer. I tarmen tas de medellånga fettsyrorna upp och transporteras genom blodet direkt till levern där de omvandlas till ketoner. Dessa ketoner släpps sedan tillbaka ut i blodet där de transporteras runt och används som energi.

Eftersom kroppen använder MCT främst som en energikälla så minskar det inlagrade kroppsfettet. När kroppens energinivå och värmeproduktion höjs, ökar även förbränningen, vilket ytterligare kan leda till viktminskning. MCT har även en rad andra fördelar för hälsan som du kan läsa om här.

Att äta MCT är ingen mirakelkur för viktminskning, men det kan vara en hjälp för att få igång förbränningen. Medellånga fettsyror kan därför med fördel inkluderas i den dagliga kosten, som en del av fettintaget och en för övrigt hälsosam kost.

Att tillföra MCT i kosten

Medellånga fettsyror finns främst i palmkärnolja och kokosolja. Det är även från dessa, och då främst kokosolja som man tillverkar MCT-olja. MCT-olja innehåller mer koncentrerat av de medellånga fettsyrorna med kortare kollängd, vilka är de som som bidrar mest till den ökade förbränningen. Det finns även små mängder medellånga fettsyror i smör och andra feta mejeriprodukter från gräsätande kor och getter.

Återförsäljare av MCT-olja hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Medium- versus long-chain triglycerides for 27 days increases fat oxidation and energy expenditure without resulting in changes in body composition in overweight women. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12532160

(2) Dietary medium-chain triacylglycerols suppress accumulation of body fat in a double-blind, controlled trial in healthy men and women. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11694608

(3) Effects of medium-chain triglycerides on weight loss and body composition: a meta-analysis of randomized controlled trials. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25636220

(4) MCT Oil Benefits: List Of Scientific Possibilities - http://mentalhealthdaily.com/2015/04/13/mct-oil-benefits-list-of-scientific-possibilities/


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: