Mindful eating – Medvetet ätande

by Mikaela Bjerring on 13 oktober, 2016 · 1 comment

in Blogg, Hälsa, Kost, Livsstilsförändringar

Mindful eating innebär att bli medveten om sitt beteende kring mat. Hur man äter, vad man äter, varför man äter, hur man mår när man äter något och hur kroppen påverkas. Det handlar om alla beteenden kring mat som ofta hänger ihop med vanor, känslor och impulser. Genom medvetet ätande får man ett sundare förhållningssätt till mat, sin kropp och sig själv.

Medvetet ätande - mindful eating
Mindful Eating kommer från Mindfulness, medveten närvaro. Genom medvetet ätande lär man sig förstå sitt beteende runt mat. Man lyssnar på sin kropp och dess behov och gör medvetna val. Med medvetet ätande undviker du även småätande, överätande och känslomässigt ätande. Du äter när du är hungrig och slutar äta när du är mätt. Du lyssnar på din kropp vad den mår bra av och inte mår bra av. Det är även av stor betydelse att miljön där man intar sin måltid är lugn och avslappnad. Att man tar sin tid att äta långsamt och verkligen njuter av maten. Matsmältningen kommer då att fungera bättre, kroppen kan lättare ta upp näringen och vi hinner bli belåtna innan vi överäter – både kroppen och hjärnan uppnår en sund tillfredsställelse. Vad och hur man äter ska vara en njutning för både smaklökarna, kropp och själ. Man få kontroll över sitt matbeteende så att inte vanor, känslor och impulser bestämmer över vad man stoppar i sig.

Vi har alla olika behov och vi mår bra av olika sorts mat. Det är därför som det är så viktigt att lyssna på sin kropp och hur man mår när man äter något. Vissa mår bra en mer proteinrik kost och mindre kolhydrater, andra mår bättre med en fettsnålare kost etc. Vi behöver utesluta sådant vi inte mår bra av och tillföra mer av det som får oss att må bra. Medan någon har behovet att äta 3 gånger om dagen kan någon annan behöva dela upp sitt energiintag på 4-5 gånger per dag. Vi mår helt enkelt bra av olika sorts mat och olika kostupplägg beroende på våra individuella behov. Vad vi alla har gemensamt är vi behöver få i oss alla essentiella näringsämnen i tillräcklig mängd för att må bra och fungera optimalt. Den mat vi äter och hur vi äter påverkar vårt matsmältningssystem och vårt näringsupptag, vilket är grundstenar för att vi ska kunna bygga upp, underhålla och vårda vår kropp och hålla oss friska.

Det handlar även om att lära känna sina hungerkänslor så äter vi i tid när vi är lagom hungriga och inte överhungriga. Att man inte har lärt känna sina hungerkänslor är ofta en bidragande orsak till att vi gör fel kostval, att vi äter för fort och överäter. Mindful eating handlar kort och gott om att lära sig förstå hur ens kropp fungerar, hur våra kostval påverkar oss och hur och var och varför vi äter och vad – att lära känna sin kropp och sig själv och utefter det göra sina val. Slarvig kosthållning och dåliga vanor ligger bakom en mängd kroniska sjukdomar, vilket är något som du själv kan ta kontroll över och påverka.

Relaterade inlägg:

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Kristin oktober 24, 2016 kl. 10:26

Något som jag borde tänka på och lära mig. Äter mycket i farten och jag känner hur min mage är stressad av det. Ska verkligen se till att göra en förändring nu. 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: