Järn ( Fe )

by Mikaela Bjerring · 1 comment- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

Järn är den vanligaste metallen på jorden och i kroppen hos en vuxen männska finns ca 4 gram. Järn återfinns främst i hemoglobinet (blodets röda färgämne). Järn ingår även i en del enzymer och har betydelse för ett normalt fungerande immunsystem. Klicka här för att läsa mer om järn

Holistic järn, 100 kapslar

Holistic järn kosttillskott Holistic Järn innehåller 25 mg järn per kapsel i kelaterad form för ett bättre upptag i kroppen.

125 kr

Gå till butik

Helhetshälsa järnsaft, 500 ml

Järnsaft helhetshälsa Helhetshälsa järnsaft innehåller 500 ml (50 portioner). Innehåller förutom järn även vitamin C, B6, B2, B1, B12 och folsyra. Med en god smak som är lätt att svälja.

155 kr

Gå till butik
 

Alpha Plus Järn Synergi, 90 kapslar

järn synergi alpha plus Alpha Plus Järn Synergi innehåller järn, vitamin B12 och folsyra med tillsatt vitamin C för bättre upptag.

149 kr

Gå till butik
 

Fler tillskott av järn hittar du här

Järn i kosten och symtom på järnbrist

Funktion av järn i kroppen

Järn är en mineral som spelar en betydande roll för ett flertal av kroppens funktioner. En vuxen person har cirka fyra gram järn i kroppen, och den största andelen återfinns i de röda blodkropparna. Järn är en beståndsdel i hemoglobinet som hjälper till att transportera syre från lungorna och ut till alla kroppens alla celler och föra bort koldioxid den motsatta vägen.

Jämfört med många andra näringsämnen är kroppens upptag av järn lågt. Det järn som är lättast för kroppen att tillgodogöra sig, är så kallat hemjärn. Denna typ av järn utgör ungefär hälften av järninnehållet i kött och blodmat. Järn i vegetabiliska produkter utgörs av såkallat icke-hemjärn som inte kan tas upp av kroppen lika effektivt och som i större grad påverkas av andra ämnen. C-vitamin kan t.ex förbättra upptaget av icke-hemjärn, medan ämnen som polyfenoler (finns i till exempel te, vissa örttéer, kaffe, vin) och fytinsyra (finns i spannmål) kan minska upptaget. Även höga intag av kalcium och fibrer kan leda till försämrat upptag.

Vidare har järn betydelse för vår kognitiva funktion och bidrar till att minska trötthet och utmattning. Järn har också en roll i celldelningsprocessen, bidrar till normal energiomsättning och stödjer immunsystemets normala funktion.

Järnbrist

Järnbrist kan uppstå om man inte får i sig tillräckliga mängder järn via kosten för att ersätta det som kroppen förlorar vid bland annat blodförluster. Om järnförråden töms leder det så småningom till blodbrist, så kallad järnbristanemi. Det finns då inte tillräckligt med järn för att bilda hemoglobin. Typiska symtom vid blodbrist är att man blir trött, blek, andfådd, upplever yrsel och nedsatt immunförsvar. Järnbrist drabbar oftare gravida kvinnor, tonåringar eller kvinnor som förlorar mycket järn på grund av stora menstruationsblödningar. Vegetarianer och veganer löper också större risk att utveckla järnbrist eftersom den form av järn (hemjärn) som är lättast för kroppen att ta upp finns i animaliska livsmedel. Allvarlig järnbrist hos barn kan påverka den mentala utvecklingen.

Äldre personer som äter mycket lite eller ensidig kost kan också få järnbrist. Brist på järn kan även vara ett tecken på mag- eller tarmsjukdom. Gravida kvinnor kan behöva tillskott av järn även om de äter järnrik mat. Det beror på hur mycket järn de har lagrat i kroppen. Gravida bör därför rådgöra med sin barnmorska om behovet av järntillskott.

Kända funktioner av järn i kroppen (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Järn bidrar till normal bildning av röda blodkroppar och hemoglobin.
  • Järn bidrar till normal syretransport i kroppen.
  • Järn bidrar till normal kognitiv funktion.
  • Järn bidrar till att minska trötthet och utmattning.
  • Järn har en roll i celldelningsprocessen.
  • Järn bidrar till normal energiomsättning.
  • Järn bidrar till immunsystemets normala funktion.

Exempel på livsmedel som är rika på järn

  • Inälvsmat och blodmat
  • Kött
  • Fisk
  • Ägg
  • Alger så som spirulina och chlorella
  • Fullkornsprodukter
  • Spenat
  • Pumpafrön
  • Sesamfrön
  • Kakao

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/jarn

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

{ 1 trackback }