Näring för hjärnan

by Mikaela Bjerring on 21 oktober, 2011 · 1 comment

in Blogg

Näringsämnena som vi får i oss har stor betydelse för hur kroppen fungerar, men även en extrem stor betydelse för hur vår hjärna kommer att fungera. Rätt kost är viktigt för optimal hjärnfunktion.

Minnet är den funktion hos hjärnan som gör det möjligt för oss att lagra information som vi senare kan ta fram. Vi har även andra minnesfunktioner i kroppen, t.ex. immunologiskt minne där kroppen känner igen främmande partiklar som vi har varit utsatt för.

Näring för hjärnan

Näring för hjärnan

Vissa delar av hjärnan är mer aktiva än andra när det gäller att skapa nya minnen.
 Dessa delar har en mycket hög energiomsättning, något som medför en hög belastning.
 Den ökade ämnesomsättningen leder nämligen till att det här skapas mer skadliga ämnen (fria radikaler) än i andra delar av hjärnan. Cellerna behöver skyddas, något du kan göra genom att se till att äta en kost som bidrar med skyddande ämnen, framför allt i form av antioxidanter och essentiella  fettsyror.

Hjärnan behöver inte bara skydd, utan även energi: tankeprocesser och minne består av komplicerade mekanismer där hjärnans olika delar samspelar med varandra. Nya kontakter mellan nervceller måste skapas för att minnen ska bildas och intryck behandlas. För detta arbete behöver hjärnceller stora mängder energi och specifika byggstenar. Därför måste du regelbundet få i dig rätt näring i tillräcklig mängd och ge hjärnan bra råmaterial.

Några av de viktigaste näringsämnena för hjärnan anses vara:

  • Antioxidanter
  • Fosfoser memory
  • Omega-3

Läs mer om minnet / Hjärnfunktionen: Minnet/hjärnfunktionen

Relaterade inlägg: Maten som förbättrar minnet

Bildkälla: http://commons.wikimedia.org Rekommendations-källor: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5 Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Mia oktober 23, 2011 kl. 14:34

Tack för tipset, Jag har demens i familjen så jag vet att jag bör göra allt jag kan för att förebygga!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: