Studie – Fettet du bör stek i och fettet du bör undvika

by Mikaela Bjerring on 24 november, 2015 · 2 comments

in Blogg, Forskning - Studier, Hälsa, Kost, Sjukdomar - Symtom

Att använda fel fett vid matlagning kan kopplas till en rad allvarliga folksjukdomar visar ny forskning. Nu varnar experter för att använda fel fetter vid upphettning som då bildar gifter, som i sin tur bidrar till en rad hälsoproblem.
Bra matfett
Ett flertal studier har under senare år visat att många vegetabiliska oljor inte är lämpliga för matlagning. När oljorna hettas upp så sker det en förändrings av fettsyrorna. Dessa skapar då skadliga kemikalier kallade aldehyder som kan kopplas till ett flertal sjukdomar så som cancer, hjärtsjukdomar och demens.

Studie som utfördes vid Demontfort University

Ny forskning som leddes av Martin Grootveld, professor i  kemisk patologi och bioanalytisk kemi vid Demontfort University i Leicester i Storbritannien, bekräftar återigen vikten med att välja rätt fett när man lagar mat.

Studien gick ut på att ett antal frivilliga fick laga sin mat i olika sorters fett – majsolja, olivolja, solrosolja, smör och kokosfett. Resterna av stekfettet lämnades sedan in till universitetets laboratorium för att analyseras. Resultatet visade stora skillnader mellan hur mycket aldehyd som bildats vid upphettningen.

När man t.ex analyserade den brittiska snabbmatsrätten ”Fish and chips” så visade den sig innehålla 100 till 200 gånger fler aldehyder än gränsvärdet för vad det som är riskfritt enligt Världshälsoorganisationen (WHO).

Hälsoriskerna med att använda fel fett vid matlagning

Det som händer när man värmer upp dessa fleromättade vegetabiliska oljor är att kemin förändras i fettsyrorna som då blir farliga för oss. Samma förändring sker oavsett om man friterar, steker eller bakar.

Majsolja och solrosolja är de som man sett producera mest aldehyder. Olivolja och rapsolja producerade färre aldehyder, men fortfarande för mycket. Mindre aldehyder bildades vid upphettning av smör och gåsfett. Det fett som förändrades minst och därmed innehöll mindre andel aldehyder var kokosolja.

Man har kopplat aldehyder som bildas vid upphettning till bland annat cancer, hjärtsjukdom, demens, missbildningar under graviditet, inflammationer, ökad risk för magsår och ökat blodtryck.

Fettsyrorna i vegetabiliska oljor bidrar även till andra hälsoproblem då de är rika på omega-6 fettsyror. Detta leder då till en obalans och förlust av den essentiella och mycket antiinflammatoriska fettsyran omega 3. Brist på omega-3 är idag en starkt bidragande orsak till många hälsoproblem.

Kokosolja - bra fett att steka i

Fetter att föredra vid matlagning

Fetter som är att föredra vid matlagning som innebär upphettning är smör, ister och kokosolja. Som nämnts ovan så är kokosolja det bästa valet. kokosolja har ju även en lång rad andra fördelar för hälsan och inte minst vid viktkontroll.

Jag vill tillägga att den hälsosamma kokosoljan inte är den som du hittar i silverförpackning i matbutiken. Exempel på bra kokosolja hittar du här, både som renad från smak och lukt (pure) och som kallpressad med kokossmak. Båda alternativen innehåller samma typ av fettsyror som tål hög värme mycket bra.

Läs mer om kokosolja:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Demontfort University: http://www.dmu.ac.uk/about-dmu/news/2015/july/dmu-research-on-healthiest-cooking-oils-revealed-on-bbcs-trust-me,-im-a-doctor.aspx

Spara



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Cissi november 27, 2015 kl. 16:21

Vilket bra inlägg! Tack för informationen, det är väldigt förvirrande ibland vilket som är bra för oss och vilket som inte är. 🙂

Svara

2 Lena K november 27, 2015 kl. 16:23

Ja, kokosolja och smör är ju bra fetter. Jag använder bara vegetabiliska i dressing och kalla såser. 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: