Öka din fettförbränning

by Mikaela Bjerring on 22 augusti, 2011 · 0 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Kost

Att få igång en snabbare metabolism och öka fettförbränningen är det många som strävar efter. Nästan alla människor som inte lider av någon sjukdom har en fullt fungerande fettförbränningsapparat. Det gäller bara att trimma den och få den att fungera rätt!

Här följer några enkla tips om hur du kan få igång systemet och öka fettförbränningen.

  • Ät långsamma kolhydrater och håll blodsockret i balans, då blir du inte lika sötsugen och du håller fettförbränningen uppe. Har du som vana att äta stor andel kolhydrater, kan det vara till fördel att dra ner på kolhydraterna och öka protein intaget.
  • För att hålla igång fettförbränningen måste du också äta fett! Ät lagom mängd, under normala förhållanden bör den ligga på ca 30 energi % av rätt kombination fettsyror. Försök att undvika transfett och för mycket mättat fett. De essentiella fettsyrorna omega 3 och omega 6 är det enda fettet kroppen behöver.
  • Öka på proteinerna (magra proteinkällor) det mättar mer än kolhydrater och ökar fettförbränningen. Välj eller variera med vegetabiliska proteiner. Detta höjer thyroxin-nivåerna, som är viktiga för fettförbränning.
  • Drick tillräckligt med vatten varje dag, och försök dricka mellan måltiderna istället för till maten. 30 min innan eller 2 timmar efter måltid är bäst och ger bättre matsmältning.
  • Ät flera gånger om dagen, fördela ditt dagliga energiintag på helst fem-sex gånger, det håller igång fettförbränningen och ger också ett bättre balanserat blodsocker. Ät inte försent på kvällen.
  • Krydda maten. Starka kryddor ökar energiförbrukningen. Till dem hör senap, ingefära, chili och cayennepeppar. Med hjälp av dessa kan du öka energiförbrukningen med hela 200 kalorier om dagen!
  • Tillskott av äppelcidervinäger! Det har gjort många undersökningar om äppelcidervinäger skulle höja fettförbränningen eller inte, men det har visats minska blodsockersvängningarna och hungerkänslorna.
  • Få bra sömn! Fettförbränningen blir bättre om du sover gott, eftersom du då utsöndrar ett tillväxthormon som hjälper till att minska fettdepåerna.
  • Hjälp även kroppen med att ge den tillräckligt med näringsämnen och komplettera din kost med kosttillskott efter behov.

kosttillskott som mer eller mindre alla behöver är: multivitamin/mineral tillskott, omega 3 och tillskott av enzymer för bättre matsmältning. Utöver dessa kan man komplettera ytterligare beroende på individuella behov.

Kosttillskotten hittar du här: 

Enzymer: Kosttillskott – Allzym
Omega 3: Kosttillskott – Omega 3
multi vitamin/ mineral- tillskott: Kosttillskott – Multivitamin/mineral

Se alla kosttillskott på: Kosttillskott – Hälsokost

Källa: Peter Wilhelmsson (2001) Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: