Ökad prestationsförmåga med rosenrot

by Mikaela Bjerring on 24 maj, 2011 · 2 comments

in Blogg, Örtmedicin – Naturmedicin

Rosenrot tillhör familjen fetbladsväxter och kallas även för ” den Svenska ginsengen”. I Sverige växer rosenrot i torrsand i de svenska fjällen, Hälsingland, Norrbotten, Bohuslän och odlas på Öland. Denna ört har använts av samer sedan urtider och är välkänd för dess förmåga att öka prestationen.

 

Ökad prestationsförmåga med rosenrot

Ökad prestationsförmåga med rosenrot

Rosenrot växer även i arktiska områdena i Asien. Rosenrotens rötter doftar rosor vilket förklarar namnet. Denna ört anses vara en adaptogen, vilket betyder att de stabiliserar och balanserar vitala kroppsfunktioner, den hjälper kroppen att anpassa sig och hantera stress.

Funktion

Dom adaptogena ämnena i rosenrot är salidrosid och rosavimin. Dessa hjälper hjärncellerna att återställa balansen mellan de olika nervsubstanserna. Man fungerar bättre mentalt, blir mer stresstålig och får en ökad koncentrationsförmåga.
Idrottsmän använder ofta rosenrot för att öka sin prestationsförmåga.
Effekten från rosenrot märks ofta snabbt oftast samma dag eller efter några dagar. Det är även en av få örter och läkemedel som är centralstimulerande och får säljas fritt.

Historisk användning av rosenrot

Den grekiska läkaren Dioscorides blev först 77 e.v.t. med att dokumentera medicinska effekter hos rosenrot i boken De Materia Medica. Linné namngav den långt senare till Rhodiola rosea och rekommenderade den mot hysteri, bråck, svårmod, huvudvärk och impotens.

Modern forskning

1961 hittade Ryssen G.V. Krylov rosenrot i södra Sibirien. Hans forskning kom att peka på att rosenrot i någon utsträckning skyddar djur och människor från skadeverkningar av stress, gifter och förkylning.
Det har gjorts över 200 studier på rosenrot. Egenskaper som har beskrivits pekar på att rosenrot kan ha effekt vid långvarig trötthet och stress, svag syresättning och oxidativ stress. Bakom egenskaper tros en centralstimulerande effekt finnas, en hög halt av antioxidanter och kanske att rosenrot stimulerar immunförsvaret.

Rosenrot vid stresshantering

En Placebokontrollerad, dubbelblind studie med 161 personer visade att rosenrot ger bättre stresshantering redan efter två timmar efter intag. (2003, Phytomedicine) 161 unga män (kadetter) fick under ett antal veckor leva på ett så kontrollerat sätt som möjligt. Samma mat, samma mängd sömn etc. Testpersonerna väcktes sedan kl 02.00. Hälften fick Rosenrot, hälften fick placebo därefter fick de genomföra ett antal komplicerade och krävande tester. Efter två timmar mättes försökspersonernas stressnivå, hjärtfrekvens och problemlösningsförmåga.

Den grupp som fått Rosenrot extrakt hade genomgående markant bättre testresultat. De kände sig betydligt piggare, de hade lättare att fokusera och att lösa problem. Även deras stressnivå sjönk markant. 
Gruppens stressnivå mättes både via subjektiva parametrar och via blodtryck och puls. Samtliga mätvärden visade att Rosenrotsgruppens stressnivå var avsevärt lägre. Totalt uppgav 3 ggr så många i Rosenrotsgruppen ett ökat välbefinnande jämfört med placebo- och kontrollgruppen. Detta redan två timmar efter intag av två tabletter Rosenrot. 
Skillnaden mellan problemlösningsförmågan hos placebo och Rosenrotsgruppen var mycket tydlig. I många av testerna visade Rosenrotsgruppen en förbättring jämfört med placebo på mellan 100-300%. (2)

Rosenrot – Ger energi, välbefinnande och tålamod

Som sagt flera studier under flera år visar att Rosenrot hjälper vid trötthet och stress. Effekten kommer snabbt, ofta redan ett par timmar efter intag. Förklaringen till Rosenrots unika effekt på stress och trötthet ligger i dess adaptogena egenskaper, dvs. dess förmåga att anpassa, adaptera kroppen och hjärnan till yttre och inre belastning (stress). Rosenrot är den adaptogen som har den tydligaste effekten på mental prestation (koncentration, skärpa, glädje). Rosenrot är också den adaptogen som har den absolut bästa kliniska dokumentationen.

Rosenrot stänger av stresshormonet

Rosenrot anses även ha effekt på det hormonella systemet, bland annat minskar Kortisol, ett stresshormon som bildas i binjurarna. Vid kortvarig stress har Kortisol en positiv verkan. Det aktiverar många viktiga ”flykt och försvarsfunktioner”. Men vid upprepad eller långvarig stress riskerar det avstängningssystem som skall minska produktionen av kortisol att avmattas, känsligheten sjunker och kortisol fortsätter att produceras.  Kroppen kommer i ett permanent stresstillstånd – det är då vi blir trötta, utmattade och känner olust. Enligt studier ökar Rosenrot känsligheten hos kroppens viktiga feedback system. Därmed kan kortisol-mängden minska i tid, vi får möjlighet att återhämta oss och vila – stresströskeln höjs. Detta upplevs som minskad trötthet, större initiativ kraft och ett bättre tålamod.

Rosenrot ökar energin i hjärnan

Hjärnan styr mycket av den stress och trötthet som vi upplever. Avgörande är tillgången på energi (glukos) och balansen av hormoner och signalsubstanser. Vid långvarig eller upprepad stress minskar omvandlingen från Glukos till ATP, dvs den energi som hjärnans celler kan tillgodogöra sig. Enligt studier ökar Rosenrot omvandlingen av glukos till ATP. Hjärnan får mer energi – tröttheten minskar.

Här kan du köpa: Rosenrot

Läs mer om Rosenrot

Källor: - Naturmedel.org

(1) Darbinyan V, Kteyan A, Panossian A, Gabrielian E, Wikman G, Wagner H. 
Rhodiola rosea in stress-induced fatigue – A double blind cross-over study of a standardized extract SHR-5 with a repeated low-dose regimen on the mental performance of healthy physicians during night duty.
Phytomedicine 7:365-71; 2000.

(2) Shevtsov VA, et al. A randomized trial of two different doses of a SHR-5 Rhodiola rosea extract versus placebo and control of capacity for mental mork. 
Phytomedcine 10:95-105; 2003

 



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Mats maj 24, 2011 kl. 14:07

Jag tar ett proteintillskott med rosenrot. Jag tycker verkligen jag känner att jag orkar mer på gymmet! Good stuff!

Mats

Svara

2 Inger maj 24, 2011 kl. 14:09

Jag tar tillskott med rosenrot och sen jag börja med det har jag fått mycket bättre immunförsvar och energin nivån har även ökat!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: