Omega-3 och Omega-6 balansen

by Mikaela Bjerring on 7 juni, 2011 · 1 comment- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Kost

Omega 3 och Omega 6 balansen

Omega 3 och Omega 6 balansen

Att balansen mellan fettsyrorna Omega- 3 och Omega-6 är rätt är ytterst viktigt.

Under stenåldern har man räknat ut att vi åt ungefär lika mycket av varje. I början på 1900-talet åt vi ca 4 gånger mer Omega 6  än omega 3, och idag är det uppskattat att vi äter mellan 20 till 40 gånger så mycket Omega 6 som Omega 3. Detta skapar stora obalanser i kroppen med följd av nedsatta kroppsfunktioner.

Anledningen varför det är så viktigt att ha balans mellan Omega 3 och Omega 6 är för att de båda fettsyrorna använder samma enzymer. Det betyder att överskottet av ena fettet gör att det andra trängs ut. De två olika fettsyrorna har motsatta funktioner i kroppen och det är därför viktigt att ha en bra balans mellan dessa i kroppen.

Omega 3
Omega 3 har stor betydelse  för nästan alla kroppens funktioner och även för vårt välbefinnande. Du har säkert hör ”Du blir klok av fisk” Och ja, det är faktiskt sant, Omega -3 har stor betydelse för hjärnans funktion.
Alla däggdjur med stora hjärnor har från början utvecklats från marin miljö med stor tillgång av på långkedjade Omega 3 fettsyror.
De 2 områden där man mest studerat fördelarna med omega 3 är , hjärt- och kärlsjukdomar och det andra området är hur Omega 3 påverkar hjärnan, välbefinnandet och nervsystemet.

Omega 3-fettsyrorna påverkar tillväxten av hjärnan och nervsystemet under fosterstadiet och uppväxten. Man har även gjort många studier på hur intag av omega 3 påverkar hjärnans funktion och utveckling genom hela livet.

Varför balansen mellan omega 3 och omega 6 är viktig
Omega 6 har funktionen att det underhåller inflammationer, medans omega 3 dämpar inflammationer. En inflammation är en försvarsmekanism hos kroppen. Att gå runt med inflammationen i kroppen kan göra stor skada om de inte upphör. kroppen måste ha tillgång till tillräckliga mängder Omega 3 som kan dämpa inflammationen.

Omega 6 underhåller inflammationer. Man kan säga att Omega 6 är en del av kroppens “katastrofförsvar”. 
Omega 3 dämpar inflammationer och kan sägas tillhöra kroppens “underhållssida”.
Inflammationen avstannar inte om man har ett underskott av Omega 3 jämfört med Omega 6, 
Detta kan leda till svåra konsekvenser. Bildandet av blodproppar i blodkärlen börjar alltid med en inflammation i kärlväggen. Omega 6 gynnar alltså dessa inflammationer och dagens överskott av Omega 6-fetter har stor skuld i ökningen av hjärt- och kärlsjukdomar.
Även på andra sätt bidrar obalansen mellan Omega 6 och Omega 3 till hjärt- kärlsjukdomarna. Omega 6 ökar blodets förmåga att levra sig. Detta är viktigt vid en sårskada, men levringsförmågan kan också få de röda blodkropparna inne i kärlen att klumpa ihop sig. Omega 3 har förmågan att lösa sådana proppar, men har man underskott kan det alltså bidra till att proppar bildas.

Kosttillskott av: Omega-3

Läs mer om:
Fettsyror
Omega 3
Omega 6

Relaterade inlägg:
Linfröolja som kosttillskott av omega 3

Källa: Peter Wilhelmsson (2006) Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5 Bildkälla: commons.wikimedia.org

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Ella juni 7, 2011 kl. 21:29

Jag testa min fettsyra balans för ett tag sedan och även då jag äter mycket fisk hade jag brist på omega 3. så det är verkligen viktigt att ta tillskott av denna fettsyra.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: