Grönt te (Camellia sinensis)

by Mikaela Bjerring · 0 comments

Klicka här för att gå direkt till produkter

Grönt te har under årtusenden använts som ett traditionellt läkemedel för dess hälsofrämjande egenskaper och avnjuts som dryck för dess goda smak.

Teets ursprung går antagligen längre tillbaka än vår tidsräkning, det sägs ha funnits i ca 4700 år då den kinesiska kejsaren Shennong (2737–2697 f.Kr.) drack den första koppen när man kokade vatten åt kejsaren och då det av misstag föll det ner några teblad.

Kejsaren Shennong var även botaniker och eftersom växter var av kejsarens intresse så smakade han på den nya drycken. Han kom att uppskatta den väldigt mycket och beordrade där efter att man skulle börja odla tebuskar. Shennong är också känd för att ha identifierat många kinesiska örter och utvecklat den kinesiska medicinen.

Studier och forskning om teanin i grönt te
Klinisk forskning (1) visar att teanin i grönt te bidrar till bland annat välmående, lugn och avslappning. Det beror på att teanin skapar alpha-vågor i hjärnan. Människans hjärna producerar ständigt svaga elektriska impulser som bildar hjärnvågor. Det finns fyra typer av hjärn vågor; alpha-, beta-, delta-, och theta-hjärnvågor. Alpha-vågor indikerar ett avslappnande men samtidigt vaket tillstånd i hjärnan. Beta-vågor visar ett vaket ångest tillstånd, snabb puls och förväntad stress. Theta-härnvågor indikerar ett avslappnat tillstånd följt av en tupplur. Varje hjärnvåg är kopplat till ett särsklit tillstånd och den mentala hälsan i helhet. Så varje gång ditt humör ändras, ändras dina hjärnvågor tillsammans med ditt blodtryck, hjärtats hastighet och kroppsrytm. Vid djup meditation gör att man hamnar i ett djupt avslappningstillstånd med alpha-vågor närvarande i hjärnan. Om alpha-vågor är närvarande är kroppen mer motståndskraftig mot stress och man kan lättare hålla lugn och koncentration. (1)

Grönt te   (Camellia sinensis)

Grönt te (Camellia sinensis)

Grönt te och dess effekter på det mentala tillståndet
En randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad studie från Korea LGNC-07, visar att en kombination av grönt te och L-Theanin kan förbättra kognitiv förmåga och att ett dagligt tillskott av grönt te-extrakt kan öka den mentala vakenheten och förbättra minnet enligt forskarna. Studien finansierades av Sydkoreas LG Hushåll & Health Care, Ltd. (2)

Studier om grönt te och viktminskning
En studie utförd av ett team brasilianska forskare visade att en genomsnittlig viktminskning på 1,2 kilo och två centimeters minskning av midjans omkrets var bland de fördelar som uppnåtts av en grupp äldre män och kvinnor som konsumerade grönt te. I jämförelse sågs inga förändringar i vikt eller kroppssammansättning hos testpersonerna i kontrollgruppen som inte intog grönt te. Studien som publicerats i The Journal of Nutrition, Health & Aging stöder tidigare studier av grönt te, där forskare har funnit att den huvudsakliga aktiva ingrediensen EGCG (Epigallocatechingallat) påskyndar kroppens förmåga att bränna fett och producerar värme – en process som kallas termogenes. (3)

En annan undersökning utförd av schweiziska forskare visade att en daglig dos av 300 mg EGCG (en av de aktiva föreningarna i grönt te) tillsammans med en måltid gav en 33-procentig ökning av fett- oxidation som varade i två timmar efter måltiden. Fett oxideras (bräns) i en biokemisk process som omvandlar fett till energi. Ökade nivåer av fettoxidation är ett tecken på att kroppen utnyttjar sitt fett lättare. (3)

Egenskaper av grönt te:

  • Stark bioflavonoidrik antioxidant.
  • Bidrar till normalt fungerande hjärt- kärlsystem.
  • Bidrar till normalt blodtryck.
  • Bidrar till fettförbränningen i kroppen.
  • Bidrar till normala nivåer av blodsocker och insulin i kroppen.

Se hela bodystores utbud av kosttillskott och hälsokost

Produkter

 KÄLLOR & REFERENSER



(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor 480-481: , ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Journal of Medicinal Food 
Volume 14, Issue 4, Pages 334-343
“A Combination of Green Tea Extract and l-Theanine Improves Memory and Attention in Subjects with Mild Cognitive Impairment: A Double-Blind Placebo-Controlled Study”
Authors: S-K. Park, I-C. Jung, W.K. Lee, Y.S. Lee, H.K. Park, H.J. Go, et al.



(3) Eur J Clin Nutr. 2010 juli, 64 (7) :704-13.

(4) Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3

Bildkälla: Wikimedia commons, Public domain


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa