Ingefära (Zingiber officinale)

by Mikaela Bjerring · 0 comments

Klicka här för att gå direkt till produkter

Ingefära (Zingiber officinale) och dess egenskaper

Ingefära (Zingiber officinale) kommer ursprungligen från Asien där den har använts flitigt under 1000-tals år i den traditionella läkekonsten. Inom traditionell medicin är Ingefära känd för att vara väldigt effektivt vid reumatism, ledbesvär, illamående, dålig matsmältning, dålig blodcirkulation, inflammation och höga kolesterolvärden.

Ingefära är markstammen (rhizomeren) av Zingiber officinale. Denna rot används både i den traditionella kinesiska medicinen och den indiska. Ingefära (Zingiber officinale) är en mild stimulant, rik på antioxidanter som används flitigt i hälsokostprodukter för att hjälpa vid ledbesvär, verkar inflammationshämmande, motverka illamående vid åksjuka och annat illamående.

Ingefära innehåller antioxidanter
Ingefära är en av de kryddor som innehåller stora mängder antioxidanter. Räknat för antal antioxidanter per gram är ingefära också ett av de livsmedel som överhuvudtaget innehåller flest antioxidanter. Antioxidanterna i Ingefära är fenolföreningar.

Ingefära (Zingiber officinale)

Ingefära (Zingiber officinale)

Ingefära vid matsmältningsbesvär
I Kina användes ingefära för att främja normal matsmältning, vid orolig mage, diarré och illamående redan för flera tusen år sedan. Än idag är det vanligt att använda ingefära inom dessa områden.

Ingefära är inflammationshämmande
Ingefära är svagt inflammationshämmande. Den förekommer därför ofta i hälsokotprodukter som tas vid ledbesvär. Det är även vanligt att Ingefära kombineras med gurkmeja som har en liknande verkan.

Illamående kan behandlas med ingefära
Ingefära används idag ofta för att motverka illamående och åksjuka. En viktig fördel med ingefära framför läkemedel mot åksjuka är att ingefära inte orsakar trötthet. Studier (1), (2), bekräftar att ingefära kan ha en god effekt vid åksjuka, sjösjuka och även illamående vid graviditet. Effekten av ingefära vid illamående blir starkare vid intag av kosttillskott i form av ingefärskapslar jämfört med färsk eller torkad.

 

Se hela bodystores utbud av kosttillskott och hälsokost

Produkter

 KÄLLOR & REFERENSER



Vår örtabok, Rabén prisma, Sidor: 272, 245, 249, 236, 250, ISBN 91-518-2782-4

Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag. Sidor: 237 ,ISBN: 91-534-2085-3

Wikipedia / Ingefära: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ingef%C3%A4ra

Tripathi et al., Ginger extract inhibits LPS induced macrophage activation and function. BMC Complementary and Alternative Medicine 2008, 3:1

(1) Ingefära och illamånde vid graviditet: Willetts KE, Ekangaki A, Eden JA. Effect of a ginger extract on pregnancy-induced nausea: a randomised controlled trial. Aust N Z J Obstet Gynaecol. 2003;43(2):139-144.

(2) Ernst E, Pittler MH. Efficacy of ginger for nausea and vomiting: a systematic review of randomized clinical trials. B J Anaesth. 2000;84(3):367-371.

Bildkälla: Fotograf: Mikaela Bjerring

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa