Örter och kryddor är rena medicinen!

by Mikaela Bjerring on 9 augusti, 2011 · 5 comments

in Alternativ medicin, Blogg, Hälsa, Hälsokost – Kosttillskott, Huskurer - Husmorstips, Örter - Kryddor, Örtmedicin – Naturmedicin

Det finns många underbara egenskaper av olika örter som vi borde ta tillvara på när vi tillagar och kryddar vår mat – vår kryddhylla är mer eller mindre ett medicinskåp.

I många kulturer används örter och kryddor generöst både som smakförstärkare och för dess läkande och hälsofrämjande egenskaper. Många örter beskrivs som adaptogena, vilket betyder att de stabiliserar och balanserar vitala kroppsfunktioner, skyddar kroppen från yttre angrepp och förhindrar att man slits ut.

Orter och kryddor
Kryddor och örter innehåller generellt en hög koncentration av antioxidanter. Kryddor och örter kan också tillsammans med andra livsmedel ge synergistiska effekter när det gäller bioaktiva ämnen.

Förutom antioxidanter tillför kryddor och örter en variation till maträtter genom doft, smak och färg. Kryddor är kalorifattiga och innehåller inga nämnvärda mängder av fett, kolhydrater och salt. De är därför utmärkta för smaksättning när man vill ersätta onyttiga fettsyror, socker och salt.

Traditionell användning av kryddor som Medicin

Om du känner dig Trött, sjuk och hängig? Ta en titt i kryddhyllan innan du går på syntetiska mediciner. Kryddhyllan är fylld av naturliga hälsokurer. Traditionellt anses kanel vara bra för blodtrycket, ingefära mot åksjuka och timjan mot förkylning.Det finns mycket kunskaper om kryddor som vi håller på att återupptäcka, och det forskas mycket mer om kryddor nu än vad det gjorts på länge.

  • Kanel – Bra vid högt blodtryck samt stabiliserar blodsockret. Kanel är även gynnsamt vid artrit och andra ledbesvär.
  • Ingefära – Har en antiinflammatorisk effekt. Bra mot ledvärk och hjälper mot illamående. Är du åksjuk kan det hjälpa att knapra på lite ingefära, likaså om du är illamående under din graviditet.
  • Rosmarin – Sägs vara bra för minnet och förebygger huvudvärk. Innehåller även antioxidanter och järn.
  • Persilja – Innehåller mycket järn. Bra vid förkylningar och stödjer kroppens immunförsvar.
  • Kardemumma – Bra vid matsmältningsbesvär.
  • Oregano – Innehåller antioxidanter som stödjer immunförsvaret.
  • Chili – Ökar förbränningen i kroppen och stödjer ämnesomsättningen. Chili kan skydda mot åderförkalkning, blodpropp och förkylning. Röd chilli kan även hjälpa vid magkatarr och magsår.
  • Salvia – Löser kramper i magen, är svetthämmande och stimulerar aptiten.
  • Vitlök – Stödjer hjärt- och kärlhälsan. Bra mot förkylning och fungerar som inflammationshämmande.
  • Timjan – Har kramplösande effekt. Innehåller även C-vitamin.
  • Koriander – Bra för matsmältningen och vid gasig mage.

Här hittar du Örter och hälsokost

 

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



”Fytomedicin, en fickhandbok om medicinalväxter” av Hans Bertil Juneby, ”Örtmedicin och växtmage” och ”Litet örtlexikon”.

Vår örtabok, Rabén prisma ,ISBN 91-518-2782-4

Raimo Heino, Nya naturläkarboken, Raben Prisma ISBN: 91-518-3058-2


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 5 comments… read them below or add one }

1 Malin skog augusti 10, 2011 kl. 10:37

Jag hade ingen aning om, eller tänkt på att vanliga kryddor faktiskt är bra för hälsan! man kryddar ju bara för att maten ska smaka bra!
Så nu ska jag verkligen bli bättre på att krydda, och våga prova nya kryddor!

Svara

2 kalle A augusti 10, 2011 kl. 10:39

Många intressanta inlägg du har! Jag lär mig något nytt varje gång jag går in på din hemsida!

keep it upp, du har en trogen läsare 🙂

Svara

3 Anita Berg augusti 10, 2011 kl. 10:41

ja, verkligen intressant, jag har ledproblem själv. Jag har fått reda på mycket bra information på din sida om hur jag kan ändra min kost för att förbättra mina problem!

Tack för en underbar hemsida 🙂

Svara

4 christina januari 1, 2013 kl. 23:48

mycket bra hemsida. Gillas skarpt. Saknar däremot gurkmejan i listan över kryddor , gurkmejan som är otroligt läkande.
Christina

Svara

5 Mikaela Bjerring januari 2, 2013 kl. 17:25

Håller med om att Gurkmeja är en fantastisk krydda och använder den flitigt själv. Det finns så många örter att skriva om, och ovan var enbart ett urval. Jag har dock inkluderat den i andra inlägg jag skrivit.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: