Prebiotika

by Mikaela Bjerring · 0 comments

Prebiotika är komplexa kolhydrater. De bryts inte ned av kroppens matsmältningsenzymer utan når tjocktarmen intakta. I tarmen fungerar prebiotika som mat åt de goda tarmbakterierna och gynnar dess tillväxt som har betydelse för en frisk tarmflora.
Klicka här för att läsa mer om prebiotika

Holistic Horizons Lactobacteria Food 3, 340 g

Prebiotika med inulin

Lactobacteria Food 3 är en produkt från Holistic Horizons med en blandning av örter och inulin som är ett prebiotiskt fiber som föder nyttiga tarmbakterier.

199 kr

Gå till butik
 

Probion Active, 150 tabletter (150 portioner)

Probion aktiv innehåller mjölksyrabakterier som är probiotika tillsammans med inulin som är prebiotika

Probion Active innehåller magvänliga mjölksyrabakterier med unik hållbarhet. Varje tablett innehåller två miljarder lactobakterier tillsammans med inulin (prebiotika) som fungerar som föda åt tarmbakterierna.

159 kr

Gå till butik
 

Fler produkter med prebiotika hittar du här

Prebiotika är föda till tarmbakterierna och gynnar en frisk tarmflora

Funktion av prebiotika i kroppen

Prebiotika är föda för probiotiska bakterier och stimulerar deras tillväxt. Det leder till ökad produktion av kortkedjade fettsyror som sänker pH-värdet i tarmen. Effekten blir bland annat ökade mängder avföring. Prebiotika bidrar därmed till att vår tarmflora kan växa sig stark.

Det är främst en grupp sockerarter som representerar prebiotika som heter oligosaccharider. Dessa består av: Fruktooligosackarider (FOS), Inulin, laktulos, laktilol, laktosukros, pyrodextrin, Isomaltooligosackarider, sojaoligosackarider, transgalaktooligosackarider, xylooligosackarider. Av dessa är inulin och FOS och de vanligaste förekommande i tillskott av prebiotika. En kombination utav både probiotika och prebiotika kallas symbiotika. Denna kombinationen bidrar både med mjölksyrabakterier och mat för att de ska kunna frodas.

Inulin är en form av prebiotika som innehåller fruktaner som fungerar som prebiotiska ämnen som stimulerar tillväxt av bifidobakterier i tarmen. Inulin framställs ofta från chikoriaroten. Svartrot, lök, vitlök, endiver och jordärtskocka innehåller också rikligt med inulin.

FOS består av kortkedjade oligosackarider innehållande D-glukos och D.fruktos. FOS stimulerar tillväxt av bifidobakterier i tjocktarmen. Oligosackarider finns i t.ex bönor.

Andra ämnen som nyttiga bakterier gärna livnär sig på och som stödjer tillväxten av goda tarmbakterier är beta-glukaner, pektin och resistent stärkelse. Fibrer, vasslekoncentrat, kolostrum, laktoferrin och laktoperoxidas räknas oftast också till prebiotika. Reaktioner vid för stort intag av av prebiotika kan vara uppblåsthet, gasbildning, magknip och diarré. Då bör man minska intaget och öka successivt. Vid mag- och tarmproblem som IBS och SIBO kan man behöva ta speciella åtgärder.

Exempel på livsmedel som innehåller prebiotika

  • Jordärtskocka – prebiotika rik på inulin
  • Svartrot – prebiotika rik på inulin
  • Sparris – prebiotika rik på inulin
  • Bananer – prebiotika rik på inulin
  • Gul lök – prebiotika rik på inulin
  • Äpplen – innehåller den lösliga fibern pektin
  • Plommon -innehåller den lösliga fibern pektin
  • Kål – innehåller den lösliga fibern pektin
  • Bönor – prebiotika rik på oligosackarider

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa