Rödbetsjuice kan bidra till bättre träningsresultat

by Mikaela Bjerring on 9 juni, 2016 · 2 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Hälsa, Kondition, Kost, Styrketräning, Träning, Träningstillskott


Rödbetor är inte bara en god rotfrukt, utan kan även ge dig stora fördelar när det kommer till bättre prestation vid träning. Forskning visar nämligen att rödbetsjuice kan bidra till sänkt blodtryck, ge bättre fysisk uthållighet och få muskelcellerna att jobba mer effektivt.

Rödbetsjuice och rödbetspulver
Rödbetan har på senare år fått mycket uppmärksamhet när det gäller ökad prestationsförmåga vid träning. Anledningen bakom är rödbetans rika innehåll av nitrat. Nitrat omvandlas i kroppen till kväveoxid som fungerar kärlvidgande vilket gör att syre lättare kan transporteras till cellerna. När syreupptaget förbättras blir muskelcellernas energianvändning mer effektiv vilket ökar uthålligheten och prestationen. Ett förbättrat syreupptag bidrar dessutom till att immunsystemet stärks och blodtrycket sänks.

Studier på hur rödbetsjuice kan öka prestation och uthållighet

På senare år har ett flertal studier utfört för att se hur rödbetsjuice möjligen kan påverka och bidra till bättre prestation och uthållighet, samt sänka högt blodtryck (1), (2), (3). Här följer några exempel på studier.

Vid en dubbelblind placebo kontrollerad studie (1) som utfördes vid universitetet i Exeter ville man se vilken effekt rödbetsjuice har på uthålligheten vid fysisk aktivitet. Man delade in försökspersonerna i två grupper. Ena gruppen fick rödbetsjuice och den andra gruppen fick svartvinbärssaft. Resultatet visade att den gruppen som drack en halvliter rödbetsjuice om dagen fick en ökad uthållighet med 16 procent. Man såg ingen skillnad i kontrollgruppen som drack en halvliter svartvinbärssaft.

Samma forskargrupp vid Exeter universitet utförde senare ännu en studie (2) med samma fokus på hur rödbetsjuice påverkar vid träning. Forskarna ville förbättra kvalitén på studien och se om det verkligen var innehållet av nitrat som gav den positiva effekten. Forskarna filtrerade därför bort nitratet ur rödbetsjuicen. Försökspersonerna delades in i två grupper – en som fick rödbetsjuice med nitrat och en utan. Deltagarna som fick juicen som innehöll nitrat fick ett sänkt blodtryck och förbättrade uthålligheten i olika tester, både när det gällde hög- och lågintensiv träning. Redan efter fyra dagar minskade energikostnaden vid lågintensiv träning med hjälp av en halvliter rödbetsjuice. I gruppen som fått en halvliter rödbetsjuice utan nitrat såg man ingen skillnad. Resultatet av studien stödjer hypotesen om att det är nitrat som bidrar till den ökade uthålligheten och prestationen.

En annan studie på cyklister visade att ett dagligt intag på 50 cl Rödbetsjuice förbättrade uthålligheten med hela 15 % redan efter 4 dagars användning. Det noterades även att syrekonsumtion för dessa idrottare minskade (3).

Att få i sig en daglig dos av rödbetsjuice

Man kan dra nytta av rödbetornas innehåll av nitrat i sin dagliga kost och/eller för att rödbetsboosta innan träning. Värt att nämna är att om man kokar rödbetor så kommer innehållet av nitrat att försvinna i kokvattnet eftersom det är vattenlösligt. Det lättaste sättet att ta vara på rödbetans egenskaper är att använda sig av rödbetspulver som man blandar i vatten, annan dryck eller tillsätter en smoothie. Rödbetspulver från WellAware är ett bra exempel på ett ekologiskt rödbetspulver som innehåller 100 % torkade rödbetor inget annat. Med andra ord, ett rent livsmedel som man kan blanda till en härlig näringsdryck och/eller sportdryck.

Återförsäljare av rödbetspulver hittar du här

Relaterade inlägg:

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Studie visar att rödbetsjuice kan öka uthålligheten med 16 %: http://lifesciences.exeter.ac.uk/news/college/title_37371_en.html

(2) En studie visar att nitrat i rödbetsjuice förbättrar resultatet vid uthållighetssport - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22248502

(3) Tillskott av nitrat förbättrar tidsresultatet vid cykling - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21471821

Spara



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Selma juni 12, 2016 kl. 23:50

Så bra! Tack för infon, älskar ju rödbetor så ska prova juice innan träning. 🙂

Svara

2 Karro juni 12, 2016 kl. 23:52

Ska testa med att rödbetsboosta. 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: