Så gör du kokosyoghurt

by Mikaela Bjerring on 6 mars, 2017 · 4 comments

in Blogg, Kost, Laktosfri kost, Mjölk- och laktosfritt, Recept, Snacks - mellanmål, Vegansk kost

Kokosyoghurt är verkligen riktigt gott och något som du enkelt kan göra själv. Dessutom mår magen bra av de goda bakterierna som finns i mjölksyrad mat. En fröjd för smaklökarna och ett bra alternativ om man är vegan, laktosintolerant eller för andra hälsoskäl vill undvika mjölkprodukter.

Kokosyoghurt recept

För att få den där syrliga och goda konsistensen och smaken så tillsätter man bakteriekultur till kokosmjölken precis som när man gör vanlig yoghurt. Den bästa kokosyoghurten får du om du använder en riktigt krämig kokosmjölk. Här har jag valt att använda Kung Markattas extra krämiga variant och probiotika av märket Probioplex, men självklart kan du välja andra produkter om du vill det.

Detta behöver du till 1 liter:

Så här gör du:

  1. Häll upp kokosmjölken i en skål och tillsätt vaniljpulvret och probiotikan (du drar isär kapslarna för att tömma innehållet av probiotika i kokosmjölken).
  2. Täck över med något som inte sluter helt tätt utan som släpper in lite luft som t.ex en bakduk.
  3. Kokosmjölken ska sen stå i rumstemperatur i ca 1-2 dygn. Rör om och smaka av med jämn mellanrum tills du uppnått den syrlighet och konsistens som du vill ha.
  4. När du är nöjd med din kokosyoghurt så ställer du in den i kylen, vilket gör att mjölksyreprocessen avstannar.
  5. Kokosyoghurt passar perfekt som frukost eller mellanmål. Strö gärna över lite frön, nötter, müsli eller bär. Yoghurten håller sig bra i kylskåp i minst 3 dagar.

Fler hälsosamma recept hittar du här

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Eva mars 24, 2017 kl. 11:19

Mums så gott! Det ska jag verkligen prova. 🙂

Svara

2 Mikaela Bjerring mars 26, 2017 kl. 11:31

Gott och inte svårt att göra själv.

Svara

3 Ingrid mars 26, 2017 kl. 11:20

Det ser verkligen gott ut. Tack för tipset!

Svara

4 Mikaela Bjerring mars 26, 2017 kl. 11:29

Riktigt gott är det 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: