Schisandra och Rosenrot vid stress

by Mikaela Bjerring on 3 september, 2011 · 0 comments

in Blogg, Örtmedicin – Naturmedicin, Stress

Rosenrot (Arctic Rot) och Schisandra (Rysk rot) är örter som fungerar som adoptogener, vilka minskar trötthet och stress. Rosenrot motarbetar den mentala stressen och orkeslösheten, medans Schisandra hjälper till att minska den fysiska tröttheten, stressen och öka uthålligheten. Så vid kombinationen av Schisandra och Rosenrot så stärker du både det mentala och fysiska.

Schisandra och rosenrot

Vad är en adaptogen?

Redan på 1960-talet upptäckte professor Ivan Breckman att vissa växter kunde anpassa kroppen och hjärnan till ökad belastning. Dessa växter fick benämningen adaptogener. En adaptogen är ett ämne som förbereder och försvarar kroppen på olika former av fysik, psykisk, kemisk eller biologisk stress. En adaptogen gör kroppen mer anpassningsbar så att kroppen och hjärnan lättare och snabbare kan reagera på ett konstruktivt sätt vid belastning. Adaptogener skyddar därmed kroppen och stressen blir inte lika skadlig. Trots stress kan kroppen fungera normalt – organismens ospecifika respons till stress ökar.

Schisandra (Rysk root)

Schisandra (Schisandra chinensis), är en buske med små röda bär som växer vilt i norra Kina. Dess användning har traditionellt varit vid hosta, leversjukdomar och även vid långdragen trötthet. Schisandra används även vid nedsatt prestationsförmåga och svaghetskänsla och för att öka den fysiska orken.

Effekten av Schisandra är lika effektiv som Rosenrot, men där Rosenrot fokuserar på att öka den mentala orken, fokuserar Schisandra istället på att minska den fysiska tröttheten. Schisandra har genomgått en kvalitetsgranskning av Läkemedelsverkets och registrerats som ett traditionellt växtbaserat läkemedel.

Rosenrot (Arctic Root)

Rosenrot är ett traditionellt växtbaserat naturläkemedel. Flera studier under de senaste åren visar att Rosenrot hjälper vid trötthet och stress. Effekten kommer snabbt, ofta redan ett par timmar efter intag. Förklaringen till Rosenrots unika effekt på stress och trötthet ligger i dess adaptogena egenskaper, dvs dess förmåga att anpassa kroppen och hjärnan till yttre och inre belastning (stress).

Rosenrot är den adaptogen som har den tydligaste effekten på den mentala prestationen (koncentration, skärpa, glädje) och ökar energin i hjärnan. Rosenrot är också den adaptogen som har den absolut bästa kliniska dokumentationen.

Dessa örter finns att köpa som hälsokost. Chi San är ett exempel på en produkt som innehåller en kombination av rosenrot och schisandra.

Hälsokostprodukter med Schisandra och Rosenrot hittar du här

Källor:
•	Lupandin AV, Lapaev Il. Stimulative and tonic action of schizandra.Khabarovsk; Khabarovsk Book; 1981
•	Greenmedicine.se
•	Bildkälla: wikimedia commons – public domains

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: