Shai, arabiskt te mer än bara te!

by Mikaela Bjerring on 30 mars, 2011 · 4 comments

in Blogg, Örtmedicin – Naturmedicin

Shai, arabiskt te är mer än bara te, det är en hel ritual och upplevelse i sig. Under mina många år bosatt i Arab Emiraterna lärde jag  mig uppskatta te på ett helt nytt sätt.

Te dricks flitigt i den arabiska kulturen. Så besöker du denna del av världen och tar del av seder och kultur, kommer du att få i dig stora mänger under din vistelse. Den arabiska traditionen att servera te är något av en ritual.

Traditionellt är det mannen som serverar te. Det var männen som reste i handel och när affärerna gjordes upp i ett tält eller under den brännande solen serverades te för att visa gästfrihet och för att fira att en affär hade gjorts. Idag är det något man i stort sätt avslutar varje måltid med och ofta avnjuter man även en kopp där emellan.

Inom den arabiska matlagningen använder man flitigt örter och kryddor och detta gäller även när man tillagar shai.
Oavsett om det lagas med grönt te eller svart te så smaksätt det. De vanligaste örterna som används vid tillagning av shai är mynta, citron, timjan, salvia, kanel eller kardemumma.

Den historiska anledningen varför man smaksatte te var inte för den goda smakens skull, utan för de olika hälsofrämjande och läkande effekter som kryddor och örterna ger. Genom att smaksätta teet kunde man därmed förebygga många sjukdomar och hälsotillstånd.

Några av örternas lika hälsofrämjande egenskaper är:

Salvia
Salvia har en lång historisk bakgrund som läkeväxt och denna ört ansågs kunna lindra en lång rad sjukdomar och besvär. Något som går igenom historien och många olika regioner är salvia som ett stimulerande tonic och medel mot ”dåligt”. Salvia har under generationer använts som naturläkemedel för bland annat (1):

  • Förbättra matsmältning
  • motverkar svampangrepp
  • Urindrivande
  • hjälper vid diarré
  • Bidrar till snabbare sårläkning
  • Bra för blodet
  • Renande vid magsår och sår
  • Kan lindra vid huvudvärk
  • Bra mot all smärta i lederna
  • Bra vid dåligt minne
  • Bra för att hålla nerverna i styr
  • Blodsockersänkande
  • Hämmar svettningar

Kanel
När det gäller positiva hälsoeffekter från kanelen så är det primärt blodsockerreglering och insulinkänslighet som brukar nämnas. Men det är även mycket bra för leder och tarmfloran. Kanel sänker även blodtrycket och hjälper vid illamående (2).

Kardemumma
Kardemumma innehåller mycket antioxidanter och boostar bland annat ditt immunförsvar. Kardemumma är nyttig för matsmältningen och har en lugnande egenskap. Behöver man en vätskedrivande verkan så kan man krydda med lite kardemumma. Sägs även bidra till normalt blodtryck (3).

Mynta
Bra mot kramper, muskelvärk, inflammationer och 
bakteriesmittor. Motverkar gaser och ökar aptiten. 
Hjälper mot spänningshuvudvärk och skärper 
koncentrationen (4).

Timjan
Timjan är rik på eteriska oljor så som fenol, tymol och karakrol, och den kan bidra till en normalt fungerande matsmältning, lindra gaser och har antiseptisk och lugnande verkan. I form av te kan den hjälpa vid diarré och lindra inflammationer i mun och svalg (5).

Citron
Renande för njurar och lever, basbildande, slemlösande, stimulerar tarmperistaltiken (tarmrytmen) och närande (6).

Här hittar du olika sorter av:  hälsote och hälsokostprodukter

Här hittar du fler  örter i form av te, pulver, droppar och tabletter

Läs mer OM: Örter – Naturmedicin
Relaterade inlägg: Topplista på antioxidantrika kryddor

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Salvia : Lesley Bremness (1995) Vår örtabok, Rabén prisma, sida:125, ISBN 91-518-2782-4

Wikipedia.se - http://sv.wikipedia.org/wiki/Salvia_officinalis

(2) Kanel: Aftonbladet- Krydda hälsan 2006-04-03 : http://www.aftonbladet.se/halsa/article10793955.ab

Lesley Bremness (1995) Vår örtabok, Rabén prisma, sida:271, 247, ISBN 91-518-2782-4

Shenet.se (kanel) http://www.shenet.se/vaxter/kanel.html

(3) Kardemumma: Lesley Bremness (1995) Vår örtabok, Rabén prisma, sida:272, 247, ISBN 91-518-2782-4

(4) Lesley Bremness (1995) Vår örtabok, Rabén prisma, sida: 94-95, 244, 245, ISBN 91-518-2782-4

(5) Lesley Bremness (1995) Vår örtabok, Rabén prisma, sida: 142-143, 245, 247, ISBN 91-518-2782-4

(6) Lesley Bremness (1995) Vår örtabok, Rabén prisma, sida: 273, ISBN 91-518-2782-4



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Anna april 4, 2011 kl. 18:44

Låter som rena hälsokuren, jag ska prova att börja krydda mitt te jag med! Låter både gott och hälsosamt.

Svara

2 Anna Lund november 21, 2012 kl. 10:24

Tack för alla tips 🙂

Svara

3 Marie B november 21, 2012 kl. 10:28

Jag läste för ett tag sedan i en annan artikel du skrev om Ingefära och åksjuka. Nästa gång jag bilade upp i landet så provade jag att ta ingefära i form av sugtabletter. Det fungerade verkligen och jag kände mig inte alls åksjuk. Jag ska testa dessa tips med vid tillfälle, de kommer säkerligen till användning!

Tack!

Svara

4 Mia november 21, 2012 kl. 10:29

Örter är verkligen helt fantastiska! Tack för alla bra tips. Jag är en trogen läsare 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: