Sömnproblem – insomnia

by Mikaela Bjerring · 0 comments

Klicka här för att gå direkt till produkter

Kosttillskoot och näringsämnen vid sömnproblem / Insomnia

Sömnproblem, insomnia och andra sömnrubbningar påverkar hälsan. Sömnen har en helande verkan och utan god sömn kan vi inte fungera optimalt. När du inte kan somna eller inte kan sova en hel natt utan att vakna kan orsaken ofta bero på någon typ av stress. Sömnproblem behöver inte vara svåra att komma tillrätta med. Här hittar du effektiva och beprövade tips och råd som hjälper dig sova bättre.

Att sova bra är viktigt för vårt välbefinnande eftersom sömn ger vila, återhämtning och bearbetning av dagens intryck och information vi samlat på oss under dagen. När vi sover går vi igenom fyra olika stadier: insomningsstadiet, lätt sömn, djup sömn och drömsömn (även kallad REM, Rapid Eye Movement).

En vuxen person behöver cirka sex till nio timmars sömn per natt medan barn (speciellt småbarn och spädbarn) behöver mer sömn.
Sömnbehovet är individuellt och kan skifta beroende på sömnkvalitet. Om vi till exempel har sovit för lite eller för ytligt en natt kan kroppen ta igen det nästa natt genom djupare och mer ”effektiv” sömn. Utan att vi nödvändigtvis behöver sova fler timmar.

Sömnproblem, insomnia och andra sömnrubbningar påverkar hälsan. Sömn har en helande verkan och utan god sömn kan vi inte fungera optimalt.

Sömnproblem, insomnia och andra sömnrubbningar påverkar hälsan. Sömn har en helande verkan och utan god sömn kan vi inte fungera optimalt.

Bidrar till bättre sömn:

  • Ät en tidig middag, helst inte senare än 18.00.
  • Undvik att dricka för mycket alkohol. Det påverkar hjärnans signalsystem och gör att REM-sömnen (drömsömnen) minskar.
  • Gör någon form av fysisk aktivitet varje dag, helst i dagsljus.
  • Varva ner innan du går och lägger dig, kroppen förbereder sig då för djupare vila.
  • Se till att sovrummet är mörkt, då stimuleras melatoninproduktionen.

Orsaker vad sömnbrist kan medföra är bland annat:

  • Sämre minne och koncentrationsförmåga.
  • Förhöjda blodfetter och blodsocker nivåer.
  • Viktökning – minskad fettförbränning. Halten av stresshormonet kortisol ökar. Kortisol styr fettinlagring i buken och ökar då risken för viktökning.
  • Sömnbrist är en av de vanligaste orsakerna till utbrändhet.
  • Även använding av fel madrass och kudde kan bidra till dålig sömn. Det kan bidra till belastning på kroppen och man får svårare att slappna av.

Näringsämnen som bevisats bra vid sömnlöshet:

(Dom näringsämnen som är markerade har starkast verkan)

Grönt te extrakt

Kosttillskottet av grönt te hjälper dig till en känsla av vällust och avslappning och främjar god sömn. Grönt te som har en lugnande effekt vid stress samtidigt som det är lättare att hålla koncentrationen, fokus och hjälper dig sova gott om natten.
Här hittar du: Grönt te extrakt

Zenbev

Zenbev är baserat på pumpafröextrakt, som är naturligt rikt på tryptofan. Zenbev befrämjar en naturlig dygnsrytm och inre harmoni med lugn under dagen och en förbättrad sömnkvalitet under natten.
Här hittar du: Zenbev
Se hela bodystores utbud av kosttillskott och hälsokost

Produkter

RELATERADE INLÄGG:
Sömnsvårigheter och hälsan
Tips och råd vid sömnproblem
Sömn läker kroppen
Sömnen har en helande verkan
 KÄLLOR & REFERENSER



Wikipedia/ sömnlöshet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sömnlöshet

Hälsosidorna/ Sömn: http://www.halsosidorna.se/Somn.htm

Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag. Sidor: 246, 315, ISBN: 91-534-2085-3

Bildkälla: Wikimedia commons, Public domain: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sleep.svg


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa