Stress

by Mikaela Bjerring · 3 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

Missuppfattningen är ofta att all stress är dålig, men så är det inte. Stress är något som tillhör livet och som varken kan eller bör undvikas, det är det som får oss att växa, nå våra mål och övervinna rädslor. Det finns både positiv- och negativ stress, vilket kommer från en och samma reaktion i kroppen. Skillnaden ligger i hur vi lär oss hantera olika situationer. Klicka här för att läsa mer om stress

Adreno Plus 90 Kapslar

adreno plus - adaptogenkomplex Adreno Plus är ett naturligt tillskott som stödjer kroppen vid trötthet och utmattning. Produkten innehåller adaptogena växtextrakt som hjälper kroppens anpassningsförmåga vid krävande situationer tillsammans med magnesium och vitamin B5. Komplettera med produkten B-Relax.

269 kr

Gå till butik

B-Relax 90 Kapslar

adreno plus - adaptogenkomplex B-Relax innehåller en kombination av B-vitaminerna, tillsammans med mineralet magnesium, aminosyran L-teanin och citrusbioflavonoider.

219 kr

Gå till butik

LE Orginal 120 tabletter

Le original - kosttillskott vid stress och utmattning LE Original är en helt vegetarisk produkt och innehåller Wild Yam, SOD, RNA och DNA samt andra kraftfulla antioxidanter. En produkt utformad att stödja binjurarna vid stress och utmattning.

449 kr

Gå till butik

Räddningsdroppar, Five Flower Remedy

Räddningsdroppar, five flower remedy Five Flower Remedy är en kombination utav blomessenser som vid negativa sinnestillstånd stödjer kroppens emotionella balans, så som stress, oro, panik, ångest så att kroppen kan koppla på positiva känslor och bli lugnare.

209 kr

Gå till butik
 

Om stress

Stress kan även kallas för kroppens slit- och slängprocess. Stress är inte bara ett psykologiskt fenomen utan också en anpassningsprocess som innefattar alla fysiska och psykologiska reaktioner. Anpassningar som måste göras av en individ på grund av exponering och krav som kommer från både den inre och yttre miljön.

Stress kan delas upp i positiv stress (eustress), som är bra för oss, och som mer upplevs som en utmaning och negativ stress (dystress), som innebär ett svar på aktiviteter som vi inte tycker om men som måste göras. Den sistnämnda har en negativ effekt på oss.

Stressreaktioner

Stressreaktioner

Stress har en 3-fasreaktion som även kallas generaliserade anpassnings- syndromet ( GAS )

Fas 1:

Detta brukar vara en kortvarig reaktion. Man reagerar chockartat på grund av att kroppens försvarskraft mobiliseras, bl.a genom ökad adrenalinproduktion.

Fas 2:

Motståndsfasen – innebär att hypofysen producerar stresshormonet ACTH som stimulerar sekretionen av glukokortikoider från binjurebarken, som hjälper kroppen att hantera stressen. Under denna fas skärps sinnen och en högre metabolisk hastighet för att kunna prestera bättre. Man reagerar oftast snabbt och kraftfullt och gör det möjligt för kroppen att överleva under förlängda perioder av svår stress. Hur länge kroppen klarar av detta varierar från person till person. Om man lyckas bemästra stressituationen blir hormonproduktionen normal igen och om inte fortsätter överproduktionen tills hypofysen inte kan producera mer ACTH.

Fas 3:

Utmattningstillståndet – stressförsvaret bryter samman med skadliga konsekvenser för kroppen, och vi kallar detta oftast för att man blir utbränd. När man blir utbränd kan kroppen inte hantera stressen och inte längre producera tillräckligt med hormoner och energi för att klara de dagliga rutinerna. När detta händer är det viktigt att vila, göra kostomläggning samt förändringar i livsstilen.

Det gäller att bearbeta den negativa energin som byggts upp och omvandla till positiv energi. Stress, mentala- och känslomässiga spänningar kan bidra till många sjukdomstillstånd. Alla akuta, degenerativa- , kroniska- , autoimmuna- och infektionssjukdomar påverkas av mentala och känslomässiga tillstånd.

Stressreaktionen i kroppen
Stress är en fysiologisk-hormonell anpassningsreaktion i kroppen som kan utlösas av både fysiska och mentala påfrestningar. En stressreaktion är en viktig överlevnadsmekanism för människan, det är ett alarmsystem som förbereder personen för eventuella faror att ta ställning till (fight or flight, dvs. fly faran eller bemöta den).

Stressreaktionen förbereder kroppen för fysisk aktivitet – blodtrycket höjs, musklerna blir spändare, pulsen ökar och andningen blir häftigare. Detta beror på att stresshormoner, bl.a. kortisol, adrenalin och noradrenalin utsöndras i blodet.

Stressen blir först skadlig då den varar för länge utan tillräckligt med tid för återhämtning. Det är först då problemen börjar, stressen blir negativ vilket kan bryta ner oss på många nivåer. Det är då viktigt att stanna upp och vidta åtgärder.

Positiv stress
Eftersom stress är människans reaktion på stimulering, så är stress egentligen en väsentlig del av livet. Utan stress – inget liv.
Positiv stress är drivkraften i oss, det är det som får oss att prestera och utmana oss själva. Det får oss att växa, nå våra mål och övervinna rädslor.

Med andra ord är stress inget man ska undvika, utan man bör istället välkomna utmaningen. Det gäller dock att hantera situationerna och ge sig själv chansen för återhämtning i mellanåt så att stressen inte slår över och blir destruktiv (negativ).

Negativ stress
När vi talar om att minska stressen, så menar vi den ”negativa stressen”. Det är när utmaningarna blir för stora eller för många, kombinerat med mycket tidspress och för lite tid till återhämtning. Stressen går då även ut över privatlivet, vila och sömn, vilket snabbt leder till en ond cirkel.

Negativ stress är känt för att vara ohälsosam och försämrar prestationen och livskvaliteten på många nivåer. Symptom av negativ stress kan visa sig fysiskt, socialt och psykiskt. Detta innebär t.ex. utmattning, minskad/tappad aptit, huvudvärk, nedstämdhet, sömnbrist och trötthet. Att känna av tvångskänslor, frustration eller apati kan bli ytterligare förödande följder av stress.

Stresshantering
Stresskontroll kräver att vi förändrar vår egen syn på olika situationer och upplevelser. Det handlar om att ändra vårt sätt att tänka. Detta tankesätt är lättare att starta än vi många gånger tror. Det som ofta krävs är en lugn och behaglig miljö där vi själva eller med en coach, objektivt ger oss själva möjligheten att betrakta våra egna stressfaktorer och vad som orsakat dem. Neutralisera dessa negativa känslor som stressen skapar och ändra tankegången.

Kom ihåg att det som en person upplever som mycket stressfyllt kan av en annan upplevas som ingenting. Hur vi reagerar på stress och vad vi känner är stressfullt är mycket individuellt.

Tips för stresshantering

  • Tänk positivt oavsett situation och låt inte negativa tankar och känslor runt omkring dig ta övertag. Negativa tankar tar enbart energi ifrån dig vilket kommer att resultera i att du inte kommer att kunna prestera samtidigt som du mår dåligt.
  • Gör klart en sak i taget om möjligt, eller bolla inte med fler saker åt gången än du klarar av. Annars riskerar du att inte fullfölja och slutföra något alls, vilket i sin tur leder till mer stress.
  • Om din arbetsbörda blir för stor, våga be om hjälp. Lär dig även att säga ifrån om för mycket jobb läggs över på dig.
  • Lär dig konsten att prioritera. Genom att lära dig prioritera kommer en stor del av din stress att minska. Du inser att allt inte behöver göras just nu. Skapa en tydlig prioritetslista med det viktigaste projektet först. Irritera dig över att du inte hinner med. Ta hand om saker allt eftersom det dyker upp, eller prioritera det som är viktigast.
  • Förstå att ”misslyckanden” även innebär succé:
 Att lära sig vad som inte fungerar är lika viktigt 
som att lära sig vad som fungerar. Du är då även steget närmare att lyckas.
  • De flesta människor använder mycket energi till att oroa sig för vad som kommer hända i framtiden. Istället för att fokusera på nuet. Med en annan attityd skulle de livsproblem vi möter istället kunna öka din energi. Ett problem är ju egentligen en uppgift som ska lösas. Varje gång vi löser en uppgift får vi en ny erfarenhet som gör att vi utvecklas och växer.
  • Prova att efter varje utmaning ställa dig frågan vad det är du har lärt dig. Tillåt dig vara stolt och glad över vad du lyckats åstadkomma. Ta åt dig känslan av glädje och stolthet och ta den med dig till nästa utmaning.

Återhämtning

  • Ät en regelbunden och varierad kost . Dela gärna upp ditt dagliga energiintag på 5-6 mindre måltider för ett jämnare flöde av energi och blodsocker. Komplettera eventuellt med kosttillskott.
  • Motionera! Det ger mer ork och bättre kondition. Regelbundenheten är viktig, så försök hitta enkla sätt att röra dig på. Gå eller cykla till jobbet, spring i trappen eller ta dig tid att gå till gymmet.
  • Försök hitta en balans mellan familj, arbete och fritid som passar dig. Skilj på arbetsliv och privatliv. Spendera din fritid på sådant du tycker är stimulerande, bidrar med glädje och får dig att slappna av.
  • Andas rätt. Korta, snabba andetag i bröstkorgen tyder på att du är stressad. Försök att dra djupare andetag, från magen. Andas in genom näsan och ut genom munnen. Att räkna andetagen, till exempel upp till 10, kan hjälpa och lugnar automatiskt.
  • Ge dig själv tid att bara vara. Promenera långsammare och se dig omkring. Observera himlens färg, hur träd, buskar, blommor eller byggnader du går förbi ser ut. Känn hur vinden och luften mot din kind känns. Ge dig själv tid då och då att leva i ögonblicket.
  • Effektiva alternativa metoder för att minska stress och öka självkänslan är meditation, yoga, och visualiseringstekniker. Det behöver inte var speciellt exotiskt. Det handlar om att du tar kontroll över dina tankar, så inte tankarna tar kontroll över dig. Psykiska och fysiska teknik som ger fokusering och koncentration kombinerat med avspänning. Det lär dig att stilla ditt sinne, bli mer harmonisk och hitta en inre balans.

Näringsämnen som stödjer kroppen vid stress:

(Dom näringsämnen som är markerade har starkast verkan)
Här hittar du kosttillskott som stödjer hälsan vid:

Vill du läsa mer om stress:
Stress och sjukdomar
Leva med stress
Hantera din stress

 KÄLLOR & REFERENSER



Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, Sida: 693, ISBN: 91-631-7910-5

Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, Sidor: 152-159, 173, 315, ISBN: 91-534-2085-3

Bildkälla: Peter Forster, v. Varenna 75, CH-6600 Locarno, Wikimedia commons: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:FormeStress.jpg

Spara

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

{ 3 trackbacks }