Tänderna är mer än ett tuggredskap

by Mikaela Bjerring on 16 mars, 2013 · 0 comments

in Blogg, Forskning - Studier, Hjärt- och kärlhälsa, Kroppsvård - Hygien, Sjukdomar - Symtom

Ur hälsosynvinkel tycks vi betrakta tänderna som en fristående del från resten av kroppen. Vi går till tandläkaren när vi har problem tänderna och läkare när vi har problem som omfattar övriga kroppen, men dålig munhygien och sjukdomar i tandköttet kan få följder för hela kroppen.

Tandköttet och tänderna är  en viktig väg in i vårt blodomlopp. Den som är mån om sin hälsa måste även vårda tänderna och tandköttet med samma omtanke som övriga kroppen. Att borsta, använda tandtråd och tillämpa bra munhygienprodukter stärker inte bara tänderna och tandköttet utan även hälsan som helhet. (1)

Tandens uppbyggnad - Tänderna är mer än ett tuggredska

Tandens uppbyggnad – Tänderna är mer än ett tuggredska

Bra munhälsa kan motverka sjukdomar

Bakterier från munhålan är en större riskfaktor för hjärtkärlsjukdomar än förhöjda värden av kolesterol och triglycerider. Flera undersökningar från bl.a. Finland visar ett starkt samband mellan tandköttssjukdomar och hjärt-kärlbesvär (2). Infekterade bakterier som streptokocker Sanguisi i tandfickorna kan komma in i blodomloppet och orsaka att blodplättar klumpar ihop sig och bildar proppar. Det kan även påverka blodkärlsväggar och hjärtmuskler. Man kan minska risken för sjukdomar genom att hålla munhålan ren och använda tandtråd dagligen. Att använda tandtråd har faktiskt visat sig ha större betydelse för munhälsan än att borsta tänderna (3).

Tugga dig till bättre hälsa

Även att äta mat som ger tuggmotstånd är viktigt för hälsan.  Att motionera käkarna har betydelse för käkmuskulaturen, tänderna och själva tandupphängningsapparaten. Känner du ofta av spänningar och värk i rygg och nacke? Går du ofta runt med huvudvärk eller migrän? Har du problem med att du spänner käkarna, tycker det är jobbigt att bita i något hårt eller kanske även vet med dig att du gnisslar tänder? Då finns det verkligen bevis på att du behöver tugga mer.  Välj mat med tuggmotstånd, tugga noga och länge. Behöver du extra hjälp finns där även motionsredskap för dina käkar och tänder som te.x dentokraft .

Välj dina Munhygienredskap med omsorg!

KÄLLOR & REFERENSER



(1) David Niven, PH. D. 100 hemligheter som stärker din hälsa,  Brain books AB, Sida: 97. ISBN: 91-85327-19-0



(2) European Heart Journal, 93;14 Suppl K:51-3 Atherosclerosis 3;103(2):205-11

(3) Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag. Sidor: 104-105 ,ISBN: 91-534-2085-3

Bildkälla: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tänder

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: