Tips för dig som vill gå ner i vikt!

by Mikaela Bjerring on 9 mars, 2012 · 1 comment

in Blogg, GI - Glykemiskt index, Hälsa, Isodieten, Kost, LCHF, Livsmedel, Livsstilsförändringar, Recept, Vikt - Viktminskning

Det finns en hel del olika sajter för kosthållningar och viktminskningsprogram. En sajt som jag tycker skiljer sig lite från de övriga är hemsidan Matdagboken.

Matdagboken

Matdagboken är en svensk sajt med över 50.000  medlemmar som blir mer och mer populär för varje dag. Detta beror antagligen på dess effektiva uppbyggnad och brett utbud av tjänster som alla kan ta del av.

Oavsett vilken kost eller viktminskningsmetod du följer; LCHF, GI, Isodieten, Kaloriräkning eller annan kost, så hittar du alla verktyg du behöver för att lyckas.

På matdagboken får du tillgång till ett brett utbud av tjänster:

Tips för viktminskningsprogram

Tips för viktminskningsprogram

Färdiga veckomenyer: Menyerna är speciellt framtagna av kostrådgivare för bästa resultat. Det finns olika menyer att välja mellan beroende på vilken kosthållning du väljer att följa.

  • LCHF (Low carb, high fat)
  • ISO dieten – En jämnare fördelning mellan de energigivande näringsämnena kolhydrater, fett och protein
  • GI (Low Carb)
  • Lågkalori diet

Personlig matdagbok: 
Du får din egna personliga matdagbok, där alla måltider du för in blir näringsberäknade med kalorier, E %, kolhydrater, fett och protein. Du får även vitaminer och mineraler uträknade i förhållande till ditt RDI.

Personlig rådgivning: Här kan du 
ställa frågor till kostrådgivaren, coachen, personliga tränaren och psykologen.

Personlig motionsdagbok: 
Du kan föra dagbok på eventuell träning och motion. Du kan lägga till dina resultat från din stegräknare eller andra fysiska aktiviteter. Datorn räknar automatiskt ut hur många kalorier du förbränt under respektive aktivitet. Denna funktion är direktkopplad till din matdagbok, där du enkelt sedan kan kontrollera om ditt energiintag är för högt eller för lågt med hänsyn till din aktivitet.

Individuella uträkningar: 
Alla är olika, därför får du individuella uträkningar på hur mycket just du ska äta för att nå dina mål. Personligt energibehov, BMI, kaloriförbrukning, förbränning, din midje- höftkvot m.m.

Viktkurva & Diagram: 
Du får tydliga och lättlästa diagram över ditt intag av näringsämnen, vitaminer och mineraler i förhållande till ditt RDI, din vikt, BMI, kroppsfett, vilopuls, blodtryck, fettfri kroppsvikt, bukhöjd, midjemått, höftmått och din midje- höftkvot. Detta möjliggör analys av ditt energiintag, näringsintag m.m. som ger en tydlig dags-, vecko- och månadsöversikt.

Gemenskap / Community: 
Alla får en personlig sida med egen blogg, bildgalleri, vänner, gästbok, mail, och möjlighet att kommentera andras. Du väljer självklart själv hur aktiv du vill vara i dessa.

Forum: 
I forumet kan du ställa frågor till experterna på matdagboken eller andra medlemmar. Här kan du diskutera, be om hjälp, ge tips eller få råd. Här skaffar du enkelt vikt- och träningskompisar!

Menyer & Recept: 
Du får tillgång till stor receptdatabas med över 1000 olika recept. Du kan även lägg in dina favoritrecept och få dem näringsberäknade direkt, skapa egna eller följ färdiga menyer, kopiera recept och menyer från andra medlemmar. Alla recept och menyer är näringsberäknade och specificerade med fett, protein och kolhydrater. Du får även vitaminer och mineraler uträknade som visas i förhållande till ditt personliga RDI. Här kan du enkelt lära dig hur dina måltider bör se ut  – Du lär dig äta bättre på ett enkelt sätt.

Inköpslistor: 
Skapa dina egna inköpslistor vilket gör det betydligt enklare att göra rätt val i butiken. Det går också bra att enkelt kopiera livsmedel till din inköpslista från recept, kost-schema och favoritmåltid. Det är bara att skriva ut listan och ta med!

Grupper: 
Här kan du delta i viktminskningsgrupper eller skapa din egna privata grupp.

Egen kokbok: 
På receptsidan kan du enkelt spara dina favoritrecept i din personliga kokbok.

Du kan välja mellan ett gratis medlemskap eller ett plusmedlemskap.

Läs mer på: Matdagboken

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Caroline Ek mars 10, 2012 kl. 10:04

Jag var inne matdagboken, den verkar riktigt bra 🙂 Vilken fördel att få sitt näringsintag och kaloriförbrukning uträknat. Tack för tipset!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: