Tips och råd vid sömnproblem

by Mikaela Bjerring on 2 juni, 2011 · 0 comments

in Blogg

 Tips och råd vid sömnproblem

Tips och råd vid sömnproblem

Här följer tips och råd på vad du kan göra vid sömnproblem. När du inte kan somna eller inte kan sova en hel natt utan att vakna kan orsaken ofta bero på någon typ av stress. Sömnproblem behöver inte vara svåra att komma tillrätta med. Här hittar du effektiva och beprövade råd och tips som hjälper dig sova bättre.

Att sova bra är viktigt för vårt välbefinnande eftersom sömn ger vila, återhämtning och bearbetning av dagens intryck och information vi samlat på oss under dagen.
När vi sover går vi igenom fyra olika stadier: insomningsstadiet, lätt sömn, djup sömn och drömsömn (även kallad REM, Rapid Eye Movement).

En vuxen person behöver cirka sex till nio timmars sömn per natt medan barn (speciellt småbarn och spädbarn) behöver mer sömn. Sömnbehovet är individuellt och kan skifta beroende på sömnkvalitet. Om vi till exempel har sovit för lite eller för ytligt en natt kan kroppen ta igen det nästa natt genom djupare och mer ”effektiv” sömn. Utan att vi nödvändigtvis behöver sova fler timmar.

Bidrar till bättre sömn:

  • Ät en tidig middag, helst inte senare än 18.00
  • Undvik att dricka för mycket alkohol. Det påverkar hjärnans signalsystem och gör att REM-sömnen (drömsömnen) minskar.
  • Gör någon form av fysisk aktivitet varje dag, helst i dagsljus
  • Varva ner innan du går och lägger dig, kroppen förbereder sig då för djupare vila.
  • Se till att sovrummet är mörkt, då stimuleras melatoninproduktionen.

Orsaker vad sömnbrist kan medföra är bland annat:

  • Sämre minne och koncentrationsförmåga
  • Förhöjda blodfetter och blodsocker nivåer
  • Viktökning – minskad fettförbränning. Halten av stresshormonet kortisol ökar. Kortisol styr fettinlagringen i
  • buken och ökar då risken för viktökning
  • Sömnbrist är en av de vanligaste orsakerna till utbrändhet
  • Även använding av fel madrass och kudde kan bidra till dålig sömn. Det kan bidra till belastning på kroppen
  • och man får svårare att slappna av

Vad kan man då göra vid sömnsvårigheter?

Kosttillskottet Natt MerVital innehåller bland annat magnesium och kalcium som är kända för att ge kroppen ro samtidigt som kroppen byggs upp inför nästa aktiva dag.
Här hittar du: Natt MerVita

Kosttillskottet Seretin Forte hjälper dig till en känsla av vällust och avslappning och främjar god sömn. Seretin Forte innehåller extrakt av grönt te som har en lugnande effekt vid stress samtidigt som det är lättare att hålla koncentrationen och fokus.
Här hittar du: Seretin Forte

Klicka här för att gå till shop för Hälsokost – Kosttillskott

Relaterde inlägg: Sömn läker kroppen

Bildkälla: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lazy_sleeping_barnstar.svg

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: