Så kan du förebygga och lindra din migrän!

by Mikaela Bjerring on 25 juli, 2014 · 0 comments

in Blogg, Huskurer - Husmorstips, Kost, Meditation, Psykisk hälsa - välbefinnandet, Sjukdomar - Symtom, Stress

14 % av alla Svenskar lider av migrän, vilket är en väldigt plågsam historia när attacken slår till för den utsatta. Här följer några tips om hur du kan förebygga och lindra din migrän.

Magnesiumbrist - magnesium vid migrän och huvudvärk

Migrän är en kronisk sjukdom som kännetecknas av återkommande måttlig till svår huvudvärk som oftast pågår mellan 2-72 timmar per attack. Symptomen kan förutom huvudvärk omfatta illamående, kräkningar och överkänslighet för ljud och ljus. Det kan även orsaka talsvårigheter och domningar i olika delar av kroppen.

Migrän tros bero på en kombination av miljömässiga och genetiska faktorer. Ca 14 utav 100 människor är drabbade. Hormonella förändringar kan också vara en bidragande orsak. Migrän är ofta ärftligt men det betyder inte att man kan förebygga och hindra migränattackerna att bryta ut –  då det bara är benägenheten att få migrän man ärver. Det finns en hel del man kan tänka på och ändra i sin livsstil för att motverka och lindra migränanfall.

Sluta stressa

Stress är en av de vanligaste utlösande faktorerna av migrän (1). Att lära sig hantera stressen kan därmed minska risken för att du får migränanfall. Olika avslappningsövningar liksom medveten andning, massage, yoga, meditation och aromaterapi kan vara till mycket god hjälp. Om du känner igen mönstret för att din migrän kan vara relaterat till stress, så kan du försöka lägga om dina levnadsvanor för att hantera stressen effektivare.

Få i dig mer magnesium

Magnesium är en av kroppens viktigaste mineraler och brist på magnesium är relativt vanligt. Att magnesiumbrist kan leda till migrän har framgått i ett flertal studier (2). Tag regelbundna bad med epsomsalt eller kosttillskott av magnesium. Läs mer om hur magnesiumbrist kan vara orsaken till din migrän.

B2-vitamin kan ha betydelse

Vitamin B2 anses ha betydelse för det psykiska hälsotillståndet och kan hjälpa till  för att förebygga och lindra migränanfall. Flera studier (3) tyder på att personer som får migrän kan minska hur ofta de får migrän och hur länge anfallet finns kvar genom att inta riboflavin. En dubbel-blind, placebo-kontrollerad studie visade att om man tar 400 mg av riboflavin per dag kan det minska antalet migränattacker till hälften. B2 som kosttillskott hittar du
här.

Örtteer

Te gjort på basilika, citronmeliss, kamomill eller pepparmynta kan minska den negativa effekten av en migränattack (1). Olika örtteer hittar du här.

Aromaterapi

När du känner att en attack är på väg så kan du ta en droppe pepparmyntsolja och en droppe lavendelolja och blanda det med 2 tsk bas olja (t.ex. mandel, jojoba, raps). Det kan vara bra att göra oljeblandningen i förväg. Förvara i en mörk glasflaska och bär med dig i beredskap (1). Det finns även en effektiv blandning av de eteriska oljorna rosmarin, citron, basilika, lime och pepparmynta (koncentration) som kan vara värd att prova. Eteriska oljor hittar du här.

Födoämnesallergier

Undvik mat med ”smakförstärkare” som MSG, ”sötningsmedel” som aspartam, och andra onaturliga tillsatser (Dessa är ju självklart bra att undvika oavsett).

Håll koll på vilka födoämnesallergier du har eller undersök om du har några som kan orsaka migrän. Brukar du få migrän efter att ha ätit eller druckit något speciellt? Det kan även vara värt att kolla upp om du är överkänslig mot laktos och/eller gluten.

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: