Tips vid svullna fotleder (ödem)

by Mikaela Bjerring on 19 augusti, 2014 · 1 comment

in Blogg, Livsstilsförändringar, Sjukdomar - Symtom

Förändringar av levnadssättet kan ofta spela en betydande roll när det gäller att minska vätskeansamlingar och minimera svullnad orsakat av ödem. Här följer några tips om vad du kan göra om du har ödem.

Svullnad av fotlederna som inte beror på skada förkommer vanligen när den normala balansen mellan vätskenivåerna i blodet och i kroppens celler är rubbad. Detta kan hända när trycket i de små blodkärlen, kapillärerna, är högre än normalt och då tvingar vätska ut i omgivande vävnader.

Att stå och sitta under långa perioder, ett högt saltintag och hormonvariationer innan menstruation och under graviditet kan alla öka benägenheten för svullnad av vrister, fötter och ben. Åkomman kan även vara en symtom för underliggande sjukdom så vid i hållande ödem är det viktigt att uppsöka läkare för att ta reda på orsaken.

Detta kan du själv göra:

  • Motionera dagligen i minst 30 minuter. Det hjälper att förhindra vätskeansamling i benen.
  • För att stärka kapillärerna bör du äta en kost rik på C-vitamin och bioflavonoider.
  • Minska ditt saltintag.
  • Att drick citronsaft kan bidra till att minska svullnad i vristerna orsakad av vätskeretention därför att det ökar urin produktionen.

 

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Marna augusti 21, 2014 kl. 10:06

Åhh tack 🙂 Visste inte att citronsaft och C-vitamin hade en sådan betydelse 🙂

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: