Tips vid vinterdepression

by Mikaela Bjerring on 2 december, 2010 · 0 comments

in Blogg, Hälsokost – Kosttillskott, Sjukdomar - Symtom

Brist på D-vitamin är en vanligt, och speciellt under vinterhalvåret då vi utsätts för lite solljus. D-vitaminbrist har genom forskning visats sig kunna leda till nästan vilken sjukdom som helst. Nedstämdhet, depression, ångest, orkeslöshet och trötthet är vanliga symtom på så kallad vår- eller vinterdepression som många svenskar lider av.

En viktig funktion hos solstrålarna är att de påverkar kroppens produktion av D-vitamin, vilket har betydelse för en mängd kroppsfunktioner och vårt mentala välbefinnande. D-vitaminbrist är i allmänhet mycket vanligt bland Svenskar, särskilt under vintern och våren. Mörkhyade och de som undviker solen drabbas värst (1).

D-vitamin är unikt bland vitaminerna och är egentligen en steroidhormon som testosteron och östrogen. Vitaminet påverkar uttrycket av 100-tals gener i de flesta av kroppens celler. Brist på D-vitamin kan därför leda till nästan vilken sjukdom som helst (1).

Tips vid vinterdepression

Tips vid vinterdepression

Dom sjukdomstillstånd i samband med D-vitaminbrist som man uppmärksammat mest de senaste åren är exempelvis: vår-vinterdepression, infektionssjukdomar, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet och generell värk. Även insulinomsättningen och immunsystemet är beroende av tillräckliga mängder av D-vitamin för att fungera optimalt (1), (2), (3).

Det har visats att intag av D-vitamintillskott i optimala – terapeutiska doser är mer verksamt än ljusterapi och dessutom mycket effektivare när det gäller att förebygga eller åtgärda vinterdepression (5).

Här kan du köpa D-vitamin Här hittar du fler Kosttillskott Läs mer om D-vitamin på: D-vitamin

KÄLLOR & REFERENSER



(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5 Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3 (sidor: 222-229)

(2) Webb AR, Kline L, Holick MF. Influence of season and latitude on the cutaneous synthesis of vitamin D3: Exposure to winter sunlight in Boston and Edmonton will not promote vitamin D3 synthesis in human skin. J Clin Endocrinol Metab. 1988;67:373-8.

(3) Webb AR, Engelsen O. Calculated Ultraviolet Exposure Levels for a Healthy Vitamin D Status. Photochem Photobiol. 2006 Sep 1; [Epub ahead of print], doi: 10.1562/2005-09-01-RA-670.

(4) Glerup H, Mikkelsen K, Poulsen L, Hass E, Overbeck S, Thomsen J, Charles P, Eriksen EF. Commonly recommended daily intake of vitamin D is not sufficient if sunlight exposure is limited. J Intern Med. 2000;247:260-8.

(5) Journal of the American Academy of Dermatology June 2010, Volume 62, Issue 6, Pages 929.e1-929.e9 “Estimated equivalency of vitamin D production from natural sun exposure versus oral vitamin D supplementation across seasons at two US latitudes” Authors: V. Terushkin, A. Bender, E.L. Psaty, O. Engelsen, S.Q. Wang, A.C. Halpern

Bildkälla: Fotograf: Jens Jäpel, Wikimedia commons, Public domain: commons.wikimedia.org/wiki/File:Liebenau_Winterlandschaft.jpg

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Next post: