Näringsämnen som främjar hjärnfunktionen

by Mikaela Bjerring on 7 mars, 2011 · 0 comments

in Blogg

Vissa näringsämnen anses främja hjärnfunktionen och hålla hjärnan på topp. Det har har forskats en del inom detta och nedanstående näringsämne har visats spela störst roll för att vår hjärna ska fungera optimalt!

Kolin- tillskott: Kolin kan förbättra minnet och inlärningsförmågan. Kolin är ett viktigt ämne för alla celler i kroppen, det finns i mycket vi äter, men särskilt stor mängd finns i lever och ägg.

Zink – tillskott: Zink finns i alla celler och vävnader i kroppen. Totalt bär du på ca 2 gram zink, var av en stor del finns i musklerna. Mycket tyder på att zink bland annat påverkar utvecklingen av intellektuella funktioner och tankeprocesser samt uppmärksamhet, aktivitet och motorisk funktion, Hur det igentligen går till är man inte säker på, men zink verkar behövas för bildning av nya hjärnceller och för nya kopplingar mellan dem. Zinkbrist verkar också kunna påverka signalöverföringen mellan nervcellerna negativt, vilket i sin tur påverkar hur vi mår och fungerar. Studier visar att brist på zink när hjärnan växer försämrar inlärningsförmågan och minnet. Zinkbrist är också den mineralbrist som är vanligast i Sverige.

Acetyl-L Karnitin- tillskott: ALC är en esterform av Karnitin och flera studier har kunnat visa att tillskott av ALC ger bättre inlärningsförmåga och skyddar hjärnans funktion mot nedsättningar som kommer med åldern. Det har visats att 2-3 gram tillskott av ALC per dag kan skydda mot hjärnans åldrande. Det är essentiellt för alla över 40 år som eftersträvar optimal hjärnfunktion och hälsa.
Hjärnan börjar åldras tidigt, så för att hämma åldrandet av hjärnan bör man börja tidigt. Det bästa är att börja intag av ALC redan vid universitets ålder.

Omega-3 – tillskott:  Omega 3 behövs för alla hjärnceller ska kunna kommunicera. För att ge din hjärna bästa möjliga förutsättningar till ett bättre minne och välbefinnande bör du äta fisk i alla fall 3 gånger i veckan. Om du är vegetarian eller för någon annan anledning inte äter fisk, så finns omega-3 även i stor utsträckning i bland annat Chiafrön. Dagligt kosttillskott av Omega-3 är att rekommendera.

Klicka här för att gå till shop för Hälsokost – Kosttillskott

Källa: Hjärnhälsa, Karl Hultén & karin Wahlberg, 2007 ISBN 978-91-85225-84-2  Bildkälla: Wikimedia-commons; hjärnan


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: