Träna bort din artros

by Mikaela Bjerring on 22 januari, 2014 · 0 comments

in Blogg, Hälsa, Hälsokost – Kosttillskott, Muskler – Skelett – Leder, Sjukdomar - Symtom, Träning - Sporter

Smärta brukar ses som ett varningstecken från kroppen att man ska ta det lugnt och vila. Detta gäller inte för artros, man ska tvärtom röra på sig och motionera även om det gör ont. Genom att använda sina leder bygger man upp muskler och brosk så att värken minskar.

Artros är den vanligaste formen av reumatisk ledsjukdom i Sverige. Artros eller osteoartrit är ett tillstånd som bryter ner en eller flera leders brosk som innan felaktigt kallades ”ledförslitning”. Artros drabbar främst överviktiga och äldre  60+, men kan även förekomma i yngre åldrar. Vid belastning och rörelser uppstår smärta som kan förekomma i alla kroppens leder men drabbar främst ryggrad, hand-, höft-, knä- finger och tåleder. När smärta uppstår är det vanligt att man slutar med fysiska aktiviteter vilket enbart påskyndar nedslitningsprocessen och tillståndet av artros förvärras.

Brosk genomströmmas av ledvätska och när brosket komprimeras genom belastning för att sedan expandera sugs ledvätskan in i brosket. Därför är belastning av lederna viktigt för att förebygga och motverka artros.

Artros i handleden

Artros i handleden

Bli fri från smärtan

Forskning visar att den absolut bästa behandlingen vid artros är träning. En sjukgymnast kan hjälpa till med ett anpassat träningsprogram då balansen mellan belastning och kapacitet är viktig när man börjar träna. Man ska se till att belastningen inte blir för stor om man inte dessförinnan hunnit bygga upp tillräckligt med muskelmassa. (1), (2).

Genom att bli av med eventuell övervikt och genom att regelbundet träna muskulaturen kan goda resultat nås. Professorn i ortopedi Leif Dahlberg har forskat mycket om artros och är engagerad i ”artrosskolan”, en verksamhet som bedrivs sedan flera år i Malmö, Lund och Trelleborg. Med individuellt anpassade träningsråd av en sjukgymnast eller arbetsterapeut har många blivit av med sin smärta (3).

Kost vid artros

En varierad, näringsrik och balanserad kost är grunden till bra hälsa!
En kost rik på alliumrika grönsaker, såsom vitlök, lök och purjolök, kan minska riskerna för artros, visar en studie från King’s College i London (4).

Andra studier visar att tillskott av vitamin D har en skyddande effekt på progression av knäartros. Även vitamin C, betakaroten och vitamin E kan förbättra olika former av artros på grund av dess antioxidantiva egenskaper (4).

Även nyponpulver (5), (6), (7), örten djävulsklo (8) och glukosamin (9) är hälsokostprodukter som visats sig stödja god ledhälsa. Mer om dessa produkter kan du läsa om här

 

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Forskning om Artros vid Lunds universitet: http://www.med.lu.se/klinvetlund/ortopedi/forskning/dahlberg_tiderius_artrosforskning

(2) http://www.rorg.se/Dokument/infomaterial/Artros_11-02-22.pdf

(3) http://www.vetenskaphalsa.se/motionera-bort-din-artros/

(4) BMC Musculoskeletal Disorders Volume 11, doi: 10.1186/1471-2474-11-280 “Dietary garlic and hip osteoarthritis: evidence of a protective effect and putative mechanism of action” Authors: F.M.K. Williams, J. Skinner, T.D Spector, A. Cassidy, I.M. Clark, R.M. Davidson, A.J. MacGregor

(5) Expressen – http://www.expressen.se/halsa/strandnypon-kan-bota-din-ledvark/

(6) Dagens medicin - Strandnypon kan lindra reumatisk smärta: http://www.dagensmedicin.se/nyheter/strandnypon-kan-lindra-reumatisk-smarta/

(7) Studie publicerad på EULAR Kongress i Barcelona, juni 2007 - http://www.scicompdf.se/litomove/rossnagel_eular.pdf

(8) Pearson, W., McKee, S. & Clarke, A.F. 1999. Effect of a proprietary herbal product on equine joint disease. Journal of Nutraceuticals, 2, s.31-46.

(9) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, Sidor: 540-542, ISBN: 91-631-7910-5

Bildkälla: Skapare av bild: Cvpoucke http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stadium4osteoarhtritis.JPG

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: