Utmattning – Utbrändhet

by Mikaela Bjerring · 0 comments

Klicka här för att gå direkt till produkter

Den som är stressad under en lång tid kan drabbas av vad som kallas för utmattningssyndrom eller utbrändhet. Utmattningssyndrom uppstår ofta som en reaktion på långvarig stress. 

Om det inte finns balansen mellan stress och återhämtning under en längre tid börjar kroppen sända ut signaler om att stressnivån är för hög. Om man vid detta tillfälle inte tillåter kroppen att verkligen återhämta sig är risken stor att man råkar ut för psykisk och fysisk utmattning.

Utmattningssyndromet kan ofta kopplas till påfrestande situationer. Det kan bero på svårigheter på arbetsplatsen, privatlivet eller ett allt för högt livstempo. Mycket talar även för att långvarig sömnstörning är en bidragande orsak till utmattningssyndrom. Att man har svårt för att somna, vaknar många gånger per natt och får mindre djupsömn, gör att kroppen inte kan fungera optimalt under dagen.

Utmattningssyndrom ger både fysiska och psykiska symtom. Vanligen har insjuknandet föregåtts av ett eller flera stressrelaterade besvär under en längre period, exempelvis:

  • Känslomässig labilitet eller irritabilitet
  • Minnestörningar
  • Koncentrationssvårigheter
  • Sömnsvårigheter
  • Ångest
  • Värk i rygg, nacke och axlar
  • Mag-tarmbesvär
  • Yrsel
  • Ljudkänslighet
  • Hjärtklappningar
  • Trötthet och svaghet
Räddningsdroppar är ett örtpreparat som kan tas vid utmattning, utbrändhet och stress. Läs mer om produkten via länken nedan under produkter.

 

Själva insjuknandet kommer ofta sakta och smygande, men kan ibland vara så dramatiskt att man upplever att man går in i väggen. Man kan då plötsligt få svårt att orientera sig och man blir lätt förvirrad, vardagliga sysslor kan bli svåra att hantera vilket i sin tur kan leda till stark ångest. När ens prestationsförmåga försämras är det lätt att känna sig misslyckad, få skuld- och skamkänslor och bli nedstämd. Man blir känslomässigt utmattad och nedstämdheten kan utvecklas till depression.

Det här kan du göra för att minska din stress:

  • Ta tid till återhämtning. Detta behöver inte bara vara vila utan kan också innebära att man motionerar, utövar en hobby eller umgås med familj och vänner.
  • Träna sinnet för positivt tänkande för att förebygga, lindra och hantera stress.
  • Sov tillräckligt. De flesta vuxna behöver mellan sju och åtta timmars sömn för att fungera bra under dagen.
  • Våga säga nej till saker, prioritera din tid.
  • Försök att få avlastning. Våga be om hjälp.
  • Ät på regelbundna tider.
  • Rör på dig regelbundet.

Vad kan du göra om du redan lider av utmattning och utbrändhet
När man är utarbetad (förstadiet till utbrändhet och utmattning) lider man ofta av underskott av olika mineraler och vitaminer. Vid stress förbrukar kroppen mer näringsämnen och det är därför lätt att utveckla ett brist tillstånd.

Sen behöver du mycket vila. Försök och omge dig av positiva människor och gör aktiviteter som får dig att skratta. Regelbundenhet i vardagen och minskad social press är mycket viktigt just nu.

Se hela bodystores utbud av kosttillskott och hälsokost

Produkter

Här hittar du kosttillskott och hälsokostprodukter som stödjer kroppen vid: Stress – utmattning - utbrändhet

 KÄLLOR & REFERENSER



Christina Maslach och Michael P. Leiter, Early Predictors of Job Burnout and Engagement, Journal of Applied Psychology 2008, Vol. 93, No. 3, 498–512

Utbrändhet - Vårdguiden: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Utbrandhet/


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Skriv upp dig för nyhetsbrevet och ta del av kommande rabatter, kampanjer och erbjudande!

* indicates required
 

GRATIS E - BOK: ”HUR DU HANTERAR DIN STRESS”. Skickas automatiskt till dig inom 24 timmar via e-mail.

GRATIS e – bok ” Hur du hanterar din stress ” Fyll i din email i boxen nedan, så skickas den till dig via email inom 24 timmar.