Utmattningssyndrom och utbrändhet

by Mikaela Bjerring on 11 november, 2011 · 0 comments

in Blogg, Hälsokost – Kosttillskott, Sjukdomar - Symtom, Stress

Den som är stressad under en lång tid kan drabbas av Utmattningssyndrom eller utbrändhet. Stress är en naturlig del av livet och vi klarar för det mesta av att hantera stressen om vi bara får tillräcklig med återhämtning. Om det inte finns balansen mellan stress och återhämtning under en längre tid börjar kroppen sända ut signaler om att stressnivån är för hög.  Om man vid detta tillfälle inte tillåter sig själv att verkligen vila, är risken stor att man råkar ut för psykisk och fysisk utmattning.

Utmattningssyndromet kan ofta kopplas till påfrestande situationer. Detta kan bero på svårigheter på arbetsplatsen, i privatlivet eller ett allt för högt livstempo. Mycket talar även för att långvariga sömnstörningar är en bidragande orsak till utmattningssyndrom. Att man har svårt för att somna eller att man vaknar många gånger per natt orsakar mindre djupsömn, vilket gör att kroppen inte kan fungera optimalt under dagen.

Räddningsdroppar är ett örtpreparat som kan tas vid utmattning, utbrändhet och stress. Läs mer om produkten via länken nedan under produkter

Räddningsdroppar är ett örtpreparat som kan tas vid utmattning, utbrändhet och stress. Läs mer om produkten via länken nedan under produkter

Utmattningssyndrom ger både fysiska och psykiska symtom. Vanligen har insjuknandet föregåtts av ett eller flera stressrelaterade besvär under en längre period, exempelvis:

  • Känslomässig labilitet eller irritabilitet
  • Minnesstörningar
  • Koncentrationssvårigheter
  • Sömnsvårigheter
  • Ångest
  • Värk i rygg, nacke och axlar
  • Besvär med mage och tarm
  • Yrsel
  • Ljudkänslighet
  • Hjärtklappningar
  • Trötthet och svaghet

Själva insjuknandet kommer ofta sakta och smygande, men kan ibland vara så dramatiskt att man upplever att man går in i väggen. Man kan då plötsligt få svårt att orientera sig och man blir lätt förvirrad, vardagliga sysslor kan bli svåra att hantera vilket i sin tur kan leda till stark ångest. När ens prestationsförmåga försämras är det lätt att känna sig misslyckad, få skuld- och skamkänslor och bli nedstämd. Man blir känslomässigt utmattad och nedstämdheten kan utvecklas till depression.

Att förebygga utmattningssyndrom

Det här kan du göra för att minska din stress:

  • Ta dig tid till återhämtning. Detta behöver inte bara vara vila utan kan även innebära att man motionerar, utövar en hobby eller umgås med familj och vänner.
  • Träna sinnet för positivt tänkande för att förebygga, lindra och hantera stress.
  • Sov tillräckligt. De flesta vuxna behöver mellan sju och åtta timmars sömn för att fungera bra under dagen.
  • Våga säga nej till saker, prioritera och värdesätt din tid.
  • Försök att få avlastning, våga be om hjälp.
  • Ät på regelbundna tider.
  • Rör på dig regelbundet.

Vad kan du göra om du redan lider av utmattning och utbrändhet

När man är utarbetad (förstadiet till utbrändhet och utmattning) lider man ofta av underskott av olika mineraler och vitaminer. Vid stress förbrukar kroppen mer näringsämnen och det är därför lätt att utveckla ett bristtillstånd.

Näringsämnen som kroppen kan behöva extra av vid långvarig stress:

Du behöver även mycket vila. Försök och omge dig av positiva människor och gör aktiviteter som får dig att skratta och må bra. Regelbundenhet i vardagen och minskad social press är mycket viktigt just nu.

Här hittar du hälsokostprodukter speciellt anpassade för Stress – utmattning - utbrändhet

 

 

 KÄLLOR & REFERENSER



Christina Maslach och Michael P. Leiter, Early Predictors of Job Burnout and Engagement, Journal of Applied Psychology 2008, Vol. 93, No. 3, 498–512

Utbrändhet - Vårdguiden: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Utbrandhet/


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: