Utveckling och välmående på arbetsplatsen

by Mikaela Bjerring on 23 oktober, 2013 · 0 comments

in Blogg, Psykisk hälsa - välbefinnandet, Upplevelser

Ett jobb bör inte kännas som ett måste för att tjäna pengar och överleva, utan som en möjlighet att utvecklas som person och få mer ut av livet!

Att bygga upp en framgångsrik organisation handlar inte enbart om hur mycket vinst som görs i företaget utan även om hur de anställda och företaget utvecklas. Att bli en ledande organisation är en process, där man bör lägga fokus på de enskilda individerna så väl som hur allt fungerar som helhet. Det handlar om att inspirera, motivera och ta hänsyn till allas välmående och utveckling.

Att i jämna mellanrum investera i de anställdas välmående och utveckling leder till större effektivitet och bättre resultat. Att pressa till orealistiska deadlines och övertid vinner ingen på i längden. Många företag tänker inte på sina anställda mer än ett kugghjul i maskineriet. Vi spenderar majoriteten av vår vakna tid på jobbet och då är det väl även där som vi ska känna att vi verkligen får en chans att utvecklas. En välmående och motiverad person är en produktiv person, vilket påminner mig om en berättelse från boken ”Varför växer gräset?”

Två skogshuggarlag skulle utvärderas. Den ena gruppen arbetade tolv timmar per dag och tog endast en 22 minuters lunchpaus för att hinna med att hugga så många träd som möjligt. När dagen var slut hade de hunnit med att hugga ner 87 träd.

Den andra gruppen tog det betydligt lugnare. De tog tio minuters paus varje timme och en lunchpaus på 45 minuter. När dagen var slut efter tolv timmar hade man i denna grupp hunnit med att hugga ner 112 träd.

Inspektörerna av utvärderingen blev mycket förvånade. Hur kunde det arbetslag som tog det så lugnt hinna med att fälla så många fler träd än det arbetslag som jobbade så hårt?

Nyfikna gick inspektörerna till förmannen som ledde gruppen som huggit ner 112 träd och frågade hur de lyckats jobba så mycket mer effektivt på så mycket mindre tid.

–       Vad gör ni egentligen på era fikaraster för att ni ska orka med att hugga ner så många fler träd?

–       Tja, inte mycket, vi dricker kaffe, umgås och spenderar sedan resten av tiden att slipa våra yxor.

Vikten med att just att ge tid och plats för att ”slipa yxorna” kan bland annat vara att regelbundet organisera roliga event, aktiviteter och möten som just ger den energin, inspirationen och motivation för att både anställda och företaget ska kunna utvecklas. Alla behöver uppskattning för att må bra.

Att vid en konferens eller företagsevent välja en neutral miljö där alla anställda och ledningen befinner sig på samma nivå som en stor grupp kan verkligen stärka banden mellan alla på företaget. Gör dagen till en rolig upplevelse och fokusera på att förutom att gå igenom processer, workshops och resultat, även ge utrymme för andra aktiviteter som kan stärka teamkänslan, visa nya sidor hos kollegorna och ladda alla med energi. Detta kan komma att bli en av de bästa och mest effektiva investeringar du gör för ditt företag samtidigt som du investerar i andras välmående och hälsa.

När man planerar en konferens så är det till stor fördel om man väljer en miljö så är annorlunda från vardagsmiljön på kontoret. Ska man ha en konferens i Stockholm, så kan man t.ex söka sig till någon av de fina konferensanläggningarna i den vackra skärgården.

Majoriteten av vår vakna tid spenderar vi som sagt på arbetsplatsen vilket ger företaget en stor inverkan när det gäller varje anställds liv, välmående och utveckling som person.



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: