Vad du bör vet om magnesium

by Mikaela Bjerring on 4 februari, 2016 · 2 comments

in Blogg, Hälsa, Kost, Muskler – Skelett – Leder, Sömn - Insomnia, Stress, Trötthet - Energibrist

Magnesiumbrist är en av de vanligaste näringsbristerna i Sverige. Detta beror mycket på att vår kost ofta är mineralfattig i kombination med vår moderna livsstil. När vi stressar förbrukar kroppen magnesium snabbt. Lika så vid träning har kroppen ett större behov av mineralen.

magnesium

Magnesium har betydelse för en mängd viktiga kroppsfunktioner. Nervsystemet, muskler, hjärnan, skelettet, hjärt- och kärl, ämnesomsättningen, blodsockerbalansen samt över 300 enzymreaktioner är alla beroende av att det finns tillräckligt med magnesium i kroppen.

Många lider idag av magnesiumbrist utan att veta om det. Några symtom som kan indikera magnesiumbrist är trötthet, sömnsvårigheter, återkommande huvudvärk eller migrän, kramp, stela leder och muskler.

Livsmedel rika på magnesium är bland annat: mineralsalt, pumpakärnor, linfrön, solrosfrön, kakao, sesamfrön, sötmandel och vetegroddar. Vid behov så kan man även inta ett kosttillskott av magnesium.

Läs vidare om betydelsen av magnesium för hälsan:

 

Spara

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Caroline K februari 12, 2016 kl. 11:34

Magnesium är verkligen en mirakel mineral! Jag sover mycket bättre och känner mig mycket lugnare när jag får i mig mer magnesium.

Svara

2 Anna Johansson februari 12, 2016 kl. 11:37

Så mycket bra info om magnesium. Delar länken, tack!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: