Vad medveten andning kan göra för hälsan

by Mikaela Bjerring on 1 oktober, 2016 · 0 comments

in Alternativ medicin, Andningen - Syre, Blogg, Energi, Hälsa, Meditation, Psykisk hälsa - välbefinnandet, Stress, Yoga

Att andas fel påverkar ditt välmående och kropp i allra högsta grad. De flesta andas för ytligt vilket ger syrebrist i kroppen. I sin tur påverkar det vår fysiska och psykiska hälsa på många sätt. Ju bättre andning vi har, desto piggare blir vi och ju bättre mår vi. Mer än vad vi tror hänger på vår andning.

medveten andning - att lära sig andas rättBetydelsen av att andas rätt

Kroppens celler, muskler och organ behöver tillräckligt med syre för att fungera optimalt. Vi tar drygt 1000 andetag i timmen, närmare 25000 andetag per dygn. Varje andetag påverkar oss, men få medvetna om hur vi andas påverkar vår hälsa och vårt välmående. Ökad trötthet, kalla händer och fötter, ökad infektionskänslighet, dålig koncentration, sämre minne och mer stress är några exempel vad dålig andning kan leda till.

Dåliga andningsvanor är inget ovanligt. Faktum är att de flesta andas fel – för snabbt och för ytligt vilket gör att kroppen inte får tillräckligt med syre. Vi har öppen mun när vi blir andfådda och vi håller andan när vi koncentrerar oss. När vi stressar blir andningen snabb, orytmisk och spänd. Kroppen får inte tillräckligt med syre. Genom medveten andning så kan du ge din kropp och hälsa många fördelar. Här följer några exempel på vilken betydelse bra andning har för oss.

Mer energi med rätt andning

När vi andas för snabbt och för ytligt så levereras för lite syre till cellerna. När cellerna får för lite syre så kan de inte tillverka tillräckligt med energi och kroppens funktioner får lida. När det finns tillräckligt med syre utvinns mycket mer energi ur samma mängd näring. I cellernas mitokondrier produceras nästan all vår energi genom att näring och syre förbränns. Utan tillräckligt med syre så fungerar inte energiproduktionen som den ska. Det är därför viktigt att kroppen alltid har tillgång till bra näring och tillräckligt med syre. Ju mer energi vi behöver, ju mer syre behöver cellerna.

Rätt andning ökar förbränningen

Att förbättra sin andning är kanske inte det första man tänker på när det gäller att öka fettförbränningen och förbättra matsmältningen. Men faktum är att syre är nödvändigt för att fett överhuvudtaget ska kunna förbrännas. När vi andas ineffektivt når inte lika mycket syre fram till cellerna, vilket gör att det inte finns tillräckligt med syre för att kroppen ska kunna omvandla fett till energi. I stället använder kroppen mer kolhydrater än normalt för att producera energi. Den lilla mängd kolhydrater som finns lagrat i kroppen tar då slut snabbt och vi upplever sockersug och/eller begär efter andra snabba kolhydrater. En effektiv andning kan alltså leda till att kroppen förbränner mer fett. Det har gjort en hel del studier som bekräftar sambandet mellan försämrad lungfunktion och övervikt (1), (2). Rätt andning har även en stor betydelse för en bra matsmältning och ett välfungerande mage- och tarmsystem tack vare den stimulans som diafragma-andningen ger.

Rätt andning minska mental stress

När vi känner oss stressade så blir andningen också stressad. Genom att ta kontroll över din andning så kan du också ta kontroll över din inre stress. Hjärnan förbrukar ca 20 % av det syret vi får i oss. Om vi har dålig andning som ger syrebrist så säger det sig själv att våra hjärnfunktioner påverkas negativt. Hjärnan blir stressad när vi har syrebrist vilket gör att vi hamnar i kamp/flykt-beteende, man får svårt att tänka klart. När andningen förbättras och mer syre kan levereras till vår hjärna minskar den mentala stressen, vilket leder till mindre ångest och oro och större lugn och bättre koncentration. Våra möjligheter att tänka klart och ta tag i problem ökar och vår mentala stress minskar avsevärt.

Detta är enbart några exempel på hur stor betydelse rätt andning har för vår hälsa och vårt välbefinnande. Bra andningsvanor innebär att vi andas in och ut genom näsan, med djupa långsamma andetag som får magen att höjas och sänkas. Andningen är rytmiskt, avspänt, tyst och långsam. Det låter kanske inte så komplicerat och det är det inte heller, men det gäller att få in vanan och tillämpa rätt andning på alla de 1000-tals andetag som vi tar varje dag, livet ut. Exempel på olika andningsövningar och andningstekniker för att förbättra din andning kan du läsa om här.

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Obesity and lung function: a systematic review: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-45082014000100023

(2) Orthostatic increase of respiratory gas exchange in hyperventilation syndrome: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1745734/pdf/v055p00295.pdf

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: