Kroppen kan inte själv tillverka C-vitamin, vilket betyder att det är essentiellt att vi får i oss tillräckliga mängder dagligen för att inte få C-vitaminbrist. Som vid alla näringsbrister uppstår symtom om vårt intag inte möter kroppens behov. Här följer några vanliga tecken som indikerar att du får i dig för lite C-vitamin.

Vanliga tecken på c-vitaminbrist

Kort om C-vitamin

C-vitamin är en viktig antioxidant som kroppen behöver för en mängd kroppsfunktioner och för att vi ska må bra både fysiskt och psykiskt. Bland annat har vitaminet en stor betydelse för att vårt immunsystem ska fungera optimalt och för att vi ska kunna bekämpa infektioner. C-vitamin har förmågan att döda virus och stoppa förökningen av patogena bakterier. Vitaminet behövs även för att bygga upp kroppens muskler, brosk, benvävnad och för normal psykologisk funktion etc. Här följer några viktiga funktioner av C-vitamin som idag är välbevisade och godkända hälsopåståenden.

C-vitamin behövs bland annat till följande:

  • C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för normala funktion av blodkärlen, benstommen, brosket, tandköttet, tänderna och huden.
  • C-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till att bibehålla immunsystemets normala funktion under och efter intensiv fysisk träning.
  • C-vitamin bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.
  • C-vitamin bidrar till att minska trötthet och utmattning.
  • C-vitamin bidrar till normal energiomsättning.
  • C-vitamin bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • C-vitamin bidrar till normal psykologisk funktion.
  • C-vitamin bidrar till att återbilda den reducerade formen av vitamin E.
  • C-vitamin ökar järnupptaget.

Bristsymptom på C-vitamin kan därför vara:

  • Trötthet, apati, irritation, svaghet, andnöd, orkeslöshet
  • Nedsatt infektionsförsvar, förkylningar, allergier
  • Dålig sårläkning, lättare att få blåmärken, näsblödningar, kapillärblödningar
  • Artrit, muskelkramper, ont i muskler, leder och skelettet
  • Torr hud, slapp hud, förtidigt åldrande
  • Dåligt järnupptag
  • Dålig matsmältning
  • Miljögiftskador
  • Lågt blodsocker
  • Hjärtsvaghet
  • Högt kolesterol
  • Bihåleproblem
  • Starr
  • Håravfall
  • Blödande eller känsliga munslemhinnor, blödande tandkött, tandlossning, tandköttsinflammation och karies.

Att få i sig tillräckligt med C-vitamin

C-vitamin finns i de flesta grönsaker, bär, och frukter samt en rad andra växtdelar. Det är dock en värmekänslig vitamin som lätt förstörs när maten tillbereds och hettas upp. Behovet ökar t.ex även vid stress, när man har problem med mage och tarm, vid återkommande infektioner, när man är fysiskt aktiv, vid intag av olika mediciner, p-piller etc.

Kosttillskott av C-vitamin

Känner man att man kanske inte får i sig tillräckliga mängder med C-vitamin via kosten så kan man komplettera med kosttillskott. Då kommer man till frågan, vilken form av C-vitamin är bäst och vad bör man välja?

C-vitamin och bioflavonoider (vitamin P) förekommer alltid tillsammans i naturen. De kompletterar varandra och hjälper kroppen att bättre ta upp C-vitaminet. Därför rekommenderas det att även ta dessa tillsammans i kosttillskott.

Även om vanlig askorbinsyra (ren naturlig C-vitamin) är en bra form av C-vitamin, så kan den för vissa personer irritera magen eftersom den har ett mycket lågt pH-värde. Då kan man istället välja en form med neutralt pH-värde för att slippa att magen blir upprörd. Genom att binda askorbinsyra med olika mineraler och aminosyror får man då fram olika askorbater som tex Ester-C och UltraPotent-C som är båda effektiva, skonsamma för magen.

Vanlig askorbinsyra stannar kvar i blodet i högre mängd under 2–4 timmar. UltraPotent-C och Ester-C stannar kvar i blodet under 4–8 timmar. Det finns även tidsutsöndrande tillskott av C-vitamin som stannar kvar 6-8 timmar i blodet. Det bästa är därför att dela upp sitt intag av C-vitamin i flera omgångar under dagen.

Exempel på kosttillskott av C-vitamin som jag kan rekommendera:

Fler tillskott av C-vitamin hittar du här

Relaterade inlägg:



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Maja april 2, 2017 kl. 10:00

Bra och intressant inlägg!

Svara

2 Mikaela Bjerring april 2, 2017 kl. 10:09

Tack, vad trevligt att du fann det intressant.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: