Vårdepression

by Mikaela Bjerring on 14 mars, 2011 · 1 comment

in Blogg, Sjukdomar - Symtom

Vårdepression är något som drabbar många

Vi är på väg mot ljusare tider och lägger snart den kalla, mörka vintern bakom oss. Enbart tanken gör många piggare, gladare och fulla med energi, men tyvärr är det inte så för alla. Våren kan för en del betyda en jobbig övergång.

Vårdepression (källa: wikimedia-commons)

Vårdepression (källa: wikimedia-commons)

Vårljuset sätter igång en välgörande hormondusch, men hormonsvängningen kan också ha en baksida, vårdepression. Kroppen klarar inte alltid av omställningen när ljuset kommer. Man blir trött, orkeslöshet, drabbas av sömnproblem, oro och ångest. Vid svåra fall även djup depression.

Vårdepression är vanligt och många kommer in i en depression av varierande grad och längd. Upp till fem procent av svenskarna drabbas varje år av mycket svår vårdepression. Lättare depression är ännu vanligare, men går oftast över av sig själv när vi vant oss vid ljuset.

För att motverka vårdepression gäller det att hålla hormonerna i balans:

  • Motionera, träning gör att kroppens endorfiner frigörs
  • Sov ordentligt
  • Ät varierat och nyttigt
  • Ljusterapi, åk på en solsemester eller skaffa en ljusterapilampa som sätter igång hormonerna
  • Naturläkemedel, medel med Johannesört innehåller ämnet hypericin som är milt stämningshöjande
  • Extrakt från vänderot, citronmeliss, humle och ljung anses milt lugnande
  • Kostillskott som kan hjälpa är: B-vitamin komplex, D-vitamin, omega-3 och 5-htp

Varför D-vitamin
D-vitaminet påverkar uttrycket av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Potentiellt kan det därför brist teoretiskt ge upphov till nästan vilka sjukdomar som helst. D-vitamin brist är vanligt hos svenskar i allmänhet och då kan symtom som orkeslöshet, nedstämdhet och depression uppstå m.m.
Här hittar du kosttillskott av:

Varför omega 3
Forskning har visat att personer som drabbats av depression ofta hade lägre nivåer av omega-3 i blodet. Andra studier har visat att en ökning av omega-3 förbättrar depression, enligt forskarna. Folk som är deprimerade äter dåligt eller så kan det vara depression som påverkar att drabbade sämre tar upp omega-3. Men studien visar att även lite mer intag av omega-3 kan minska markörer för stress och depression. Det viktiga budskapet är att man inte behöver ta mycket stora doser av omega-3 för att få resultat.
Här hittar du kosttillskott av: Omega-3

Varför B-komplex
B-vitaminer är för den mentala hälsan, till exempel för att du ska känna dig pigg, vara på bra humör och sova gott. B-vitaminer behövs även för energiproduktionen, nervfunktionerna, matsmältningen och aptiten samt för ett vackert hår och en frisk hud. Samtliga B-vitaminer är betydelsefulla för ämnesomsättningen, det vill säga när maten omvandlas till energi. De ingår i eller aktiverar enzymer som behövs för att frigöra energin ur maten. Vid de flesta processer samverkar flera olika B-vitaminer. Därför bör ett B-vitamintillskott innehålla ett komplex av alla B-vitaminerna.
Här hittar du kosttillskott av: B-komplex

Varför 5-htp
Utvinns ur frön från den afrikanska växten Griffonia Simplicifolia. 5-HTP är den närmaste föregångaren till serotonin som är inbegripet i psykiskt välbefinnande och även i att reglera vår aptit och ge oss en god sömn. 5-HTP är serotoninets omedelbara förstadium. Serotonin spelar en en viktig roll i humör, beteende och sömnrelaterade kroppsfunktioner, välbefinnandet och behövs tillräckligt av för att vi ska kunna känna lycka.
Här hittar du kosttillskott av:5-htp Gratis Omega 3 Kapslar! (60st Värde 189 kr) med valfri beställning + 20% Prova på rabatt på alla produkter! Ange kod: omega3

Källor: Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5       Peter Wilhelmsson, Lev ung längre, ICA bokförlag, ISBN: 91-534-2085-3

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 1 comment… read it below or add one }

1 Thomas Hansson mars 16, 2011 kl. 10:17

Bra inlägg, ska dela med mig av det på FB:)

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: