Vikten av att få i sig Omega-3 fettsyror

by Mikaela Bjerring on 4 juli, 2016 · 4 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

in Blogg, Hälsa, Hjärnan - Minnet, Hjärt- och kärlhälsa, Immunsystemet, Inflammation, Kost, Kosttillskott, Ögonhälsa, Olja-Fett

Att få i sig tillräckligt av de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6 i en bra balans är av en stor betydelse för hälsan. Faktum är att varenda cell i kroppen är beroende av dessa fetter. Omega-6 är lätt att få i sig via kosten då det finns rikligt i många livsmedel. Däremot måste man vara noga med att få i sig tillräckligt av omega-3.


Vad är Omega-3 bra för

Balansen mellan Omega-3 och Omega-6

Det är i synnerhet tre Omega-3 fettsyror som är av betydelse: DHA, EPA och alfa-linolensyra, som är moderfettsyran i omega-3 familjen. Kroppen kan bilda de två fettsyrorna EPA och DHA från alfa-linolensyra men inte så effektivt. Det betyder att det är bättre att se till att få i sig alla tre former av Omega-3.

Omega-3 minskar inflammation i kroppen, medan omega-6 ökar inflammation (med undantag för GLA). Därför måste det alltid råda en balans i kroppen mellan de båda för att vi ska må bra och för att kroppen ska fungera optimalt. Det är ingen större risk att man får brist på omega-6 då den finns rikligt i många livsmedel. När det gäller omega-3 måste man dock se till att äta tillräckligt av omega-3 rika kostkällor för att inte få brist.

Exempel på vad Omega-3 behövs för i kroppen

Omega-3 och omega-6 har många viktiga uppgifter och behövs bland annat för att bygga och reparera kroppens celler. Balansen av fettsyrorna påverkar även vårt immunförsvar, hormonbalans, regleringen av blodtrycket, hur njurarna fungerar och inflammatoriska tillstånd i kroppen. Vidare behövs även dessa fettsyror för att synen och hjärnan ska fungera optimalt och för att vi allmänt ska må bra, hålla oss friska och ha tillräckligt med energi.

En mängd studier har gjorts på omega-3 fettsyror och dess betydelse för hälsan. I dag har omega-3 fettsyrorna EPA och DHA många välkända hälsoeffekter och den Europeiska Livsmedelsmyndigheten EFSA har godkänt ett flertal hälsopåståenden vilket är följande:

  • DHA bidrar till normal synförmåga
  • DHA bidrar till normal hjärnfunktion
  • EPA & DHA bidrar till hjärtats normala funktion
  • DHA & EPA bidrar till att bibehålla normala triglyceridnivåer i blodet
  • EPA & DHA bidrar till att bibehålla normalt blodtryck
  • Moderns intag av DHA) bidrar till att ögonen utvecklas normalt hos foster och spädbarn som ammas
  • Intag av DHA bidrar till att synen utvecklas normalt hos spädbarn upp till 12 månaders ålder
  • Moderns intag av DHA bidrar till att hjärnan utvecklas normalt hos foster och spädbarn som ammas

Exempel på hur man får i sig Omega-3 fettsyror:

Återförsäljare av olika typer av Omega-3 hittar du här

Relaterade inlägg:

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Malin juli 5, 2016 kl. 07:38

Intressant!

Svara

2 Eva Öst juli 5, 2016 kl. 13:34

Jag hade torra fläckar på kroppen och ansiktet får några år sedan och fick tipset att jag skulle börja ta tillskott av omega-3. Fläckarna försvann och huden blev generellt mycket bättre.

Svara

3 Lena H juli 7, 2016 kl. 10:36

Själv tagit omega-3 som tillskott under många år för att ”smörja” min kropp 🙂

Svara

4 Emma Ö juli 8, 2016 kl. 09:52

Jag hade knottrig hud på överarmarna och jag hade torra fläckar både på ansikte och kropp. Någon sa till mig att det kan vara omega-3 brist. Så jag började ta omega-3 dagligen. Huden har blivit mycket finare och spänstigare, inga torra fläckar eller knottror och jag känner mig inte lika stel längre.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: