Att få i sig tillräckligt av de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6 är av stor betydelse, då varenda cell i kroppen är beroende av dessa fetter. Här följer några anledningar till varför det är så viktigt att få i sig tillräckligt med Omega-3.

Mat som innehåller omega-3 fettsyror

Balansen mellan Omega-3 och Omega-6

Omega-3 är en essentiell fettsyra som kroppen inte själv kan producera och därför behöver vi se till att tillföra Omega-3 fettsyror genom vår kost. Samma sak gäller för Omega-6 fettsyror. Omega-3 och Omega-6 är två grupper av fleromättade fetter som är essentiella fettsyror (EFA), vilka tillhör de viktigaste fleromättade fettsyrorna. I dessa grupper ingår flera olika långa fettsyror som alla har olika viktiga funktioner i kroppen.

I Omega-3 gruppen heter moderfettsyran alfa-linolensyra (ALA) som är en medellång fettsyra. Eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA) är långa Omega-3 fettsyror. Moderfettsyran i Omega-6-familjen heter linolsyra. Den vanligaste långa Omega-6-fettsyra är arakidonsyra.

Omega-6 är lätt att få i sig via kosten då dessa fettsyror finns i många livsmedel. Man behöver däremot lägga mer vikt på att se till att få i sig Omega-3 då det inte finns i lika många livsmedel.

Eftersom Omega-6 är inflammatorisk och Omega-3 är antiinflammatorisk så är det viktigt att balansen mellan de båda fettsyra-grupper i kroppen är bra. De flesta får i sig alldeles för mycket Omega-6 jämfört med Omega-3, vilket kan ställa till det i kroppen.

Exempel på vad Omega-3 behövs för i kroppen

Omega-3 och Omega-6 har många viktiga uppgifter och behövs bland annat för att bygga och reparera kroppens celler. Balansen av fettsyrorna påverkar även vårt immunförsvar, hormonbalans, regleringen av blodtrycket, hur njurarna fungerar och inflammatoriska tillstånd i kroppen. Vidare behövs även dessa fettsyror för att synen och hjärnan ska fungera optimalt och för att vi allmänt ska hålla oss friska, må bra och ha tillräckligt med energi.

En mängd studier har gjorts på omega-3 fettsyror och dess betydelse för hälsan. I dag har Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA många välkända hälsoeffekter och den Europeiska Livsmedelsmyndigheten EFSA har godkänt ett flertal hälsopåståenden vilket är följande:

  • DHA bidrar till normal synförmåga
  • DHA bidrar till normal hjärnfunktion
  • EPA & DHA bidrar till hjärtats normala funktion
  • DHA & EPA bidrar till att bibehålla normala triglyceridnivåer i blodet
  • EPA & DHA bidrar till att bibehålla normalt blodtryck
  • Moderns intag av DHA) bidrar till att ögonen utvecklas normalt hos foster och spädbarn som ammas
  • Intag av DHA bidrar till att synen utvecklas normalt hos spädbarn upp till 12 månaders ålder
  • Moderns intag av DHA bidrar till att hjärnan utvecklas normalt hos foster och spädbarn som ammas

Exempel på hur man får i sig Omega-3 fettsyror:

Återförsäljare av olika typer av Omega-3 hittar du

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 4 comments… read them below or add one }

1 Malin juli 5, 2016 kl. 07:38

Intressant!

Svara

2 Eva Öst juli 5, 2016 kl. 13:34

Jag hade torra fläckar på kroppen och ansiktet får några år sedan och fick tipset att jag skulle börja ta tillskott av omega-3. Fläckarna försvann och huden blev generellt mycket bättre.

Svara

3 Lena H juli 7, 2016 kl. 10:36

Själv tagit omega-3 som tillskott under många år för att ”smörja” min kropp 🙂

Svara

4 Emma Ö juli 8, 2016 kl. 09:52

Jag hade knottrig hud på överarmarna och jag hade torra fläckar både på ansikte och kropp. Någon sa till mig att det kan vara omega-3 brist. Så jag började ta omega-3 dagligen. Huden har blivit mycket finare och spänstigare, inga torra fläckar eller knottror och jag känner mig inte lika stel längre.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: