Vintertrött? – Så boostar du din energi!

by Mikaela Bjerring on 21 februari, 2014 · 2 comments

in Blogg, Energi, Hälsa, Kost, Psykisk hälsa - välbefinnandet, Superfoods, Träning - Sporter

Vintertrötthet är inget ovanligt och drabbar många. Efter en period med för lite solljus känner sig majoriteten av befolkningen trötta och hängiga. Här följer några tips om hur du med små, enkla medel kan få en mer ­energirik ­vardag.

Näringsrik kost

Hur stor betydelse en allsidig och näringsrik kost har för kropp och själ går nog inte att betona starkt nog. Kroppen behöver tillräckligt med livsviktiga näringsämnen så som essentiella fettsyror, vitaminer, mineraler, enzymer och aminosyror för att fungera optimalt. På så sätt får du energi som gör att du kan prestera ditt bästa.

Vintertrött är ett kosttillskott med en kombination av Vitamin D, Rosenrot och Vitamin B5 som är utvecklad av Svenska Örtmedicinska Institutet och speciellt framtagen för nordiska vinterförhållanden för att stödja välbefinnandet och energin. Under de mörka månaderna oktober till mars lider många svenskar av trötthet och dålig motståndskraft mot infektioner. Vintertrött innehåller Vitamin D som bidrar till immunsystemets normala funktion samt vitamin b5 som bidrar till att minska trötthet och utmattning. Många kliniska studier visar även att rosenrot hjälper vid nedsatt prestationsförmåga samt stress. Kosttillskottet vintertrött kan du köpa här

Så får du mer energi när du är vintertrött

Glöm inte sömnen!

Om du stressar eller sover dåligt under en längre tid spelar det ingen roll om du äter rätt eller motionerar tillräckligt. Vi behöver tillräckligt med sömn för att fungera – känna välbefinnande och för att kroppen och hjärnan ska fungera som de ska. Vi behöver vila för att få en möjlighet att återhämta oss, och det är även under sömnen som våra celler repareras och förnyar sig. Skaffa dig regelbundna sovvanor och se till att sova tillräckligt mycket. Mer och mer forskning visar hur viktig sömnen är.

Boosta kroppen med grönt!

Frossa i grönt och ge kroppen optimalt med näring! En Greens drink eller två om dagen gör gott för både kropp och själ! Glöm inte att även äta tillräckligt med råkost till dina måltider.

Motion

Att motionera och att vara aktiv stärker både vårt fysiska och psykiska! Kom dock ihåg att ge kroppen återhämtning efter träning i form av näring. Om du låter bli att äta efter träningen bryter du ner kroppen i stället för att bygga upp den.

Glöm inte att ha roligt!

Glöm inte att ha roligt och unna dig tid regelbundet att göra något som du tycker är kul. Hitta på en må bra-aktivitet i veckan. Det kan vara att gå fika med en vän, gå till frisören, gå ut på middag eller att dansa. Det viktiga är att det är något du mår bra av och som är utan prestations­krav.

Se till att få frisk luft

Den friska luften är också viktig att få. Se till att vara ute varje dag under dagsljus. Promenera i lugn och ro och uteslut alla tankar om jobb, problem eller måsten. Låt dig själv att bara vara för en stund. Se på människorna runt om dig, på molnen som rör sig på himlen eller hur träden svajar i vinden. Det viktiga är att du varje dag får en stund av lugn inom dig själv.

Alla hälsokostprodukter och kosttillskott hittar du här

 

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Marianne februari 26, 2014 kl. 09:45

Många små förändringar i sin livsstil kan göra stor skillnad! Många gånger tror jag även att förändringar i sig kan göra mycket gott för välbefinnandet 🙂

Svara

2 Carina D februari 26, 2014 kl. 09:47

Bland annat kosttillskott av D-vitamin har gjort stor skillnad för mig! Självklart är även bra och näringsrik kost i sig även viktigt.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: