A-vitamin, Retinol, Betakaroten

by Mikaela Bjerring · 2 comments- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till återförsäljare -

A-vitamin är en fettlöslig vitamin som används som beteckning för det naturliga ämnet, retinol. Betakaroten är vattenlöslig och ett provitamin A, eftersom det vid behov kan omvandlas till A-vitamin i kroppen. A-vitamin har bland annat betydelse för att våra ögon, slemhinnor och hud ska fungera normalt.  Klicka här för att läsa mer om A-vitamin

Bio-Caroten, 150 kapslar

Bio-Caroten är ett kosttillskott av betakaroten i lättupptaglig form från Pharma Nord. Bio-Caroten är ett kosttillskott av rent betakaroten i lättupptaglig form från Pharma Nord. Intas i samband med måltid.

119 kr

Gå till butik
 

Better You Betakaroten, 50 kapslar

Kosttillskott Betakaroten Better You Betakaroten från Better You är ett högdoserat tillskott av Betakaroten. 100 % naturligt och vegetabiliskt. A-vitamin ingår i våra slemhinnor och är bland annat viktigt för våra ögon och för vår hud. Intas i samband med måltid.

169 kr

Gå till butik
 

Self Betasol, 60 kapslar

Betasol, betakaroten för solbrun hud Betasol från Self är ett extra koncentrerat kosttillskott av betakaroten som dessutom är berikad med fruktextrakt. Betasol ger dig en fräsch solbrun hudton och en djupare och mer levande nyans.

169 kr

Gå till butik
 

Fler kosttillskott av betakaroten hittar du här

A-vitamin och betakaroten i kosten och som kosttillskott

A-vitamin och betakaroten i kosten

Många grönsaker och frukter innehåller karotenoider, som t.ex betakaroten. Karotenoiderna kallas provitamin A eftersom de inte har retinolaktivitet i sig, utan måste omvandlas till A-vitamin i kroppen. Omvandlingen sker endast vid behov, så man kan inte överdosera A-vitamin genom att äta karotenoider från kosten. I animaliska livsmedel finns A-vitamin i form av så kallade retinoider.

A-vitamin lagras i kroppen i främst levern som retinylestrar, men även i viss mån i njurar, lungor och fettvävnad. Om A-vitamin skulle saknas i kosten kan kroppen vid behov utnyttja dessa depåer. Vegetabiliska källor till betakaroten är starkt orange, gula och gröna frukter och grönsaker. Animaliska källor till A-vitamin är främst lever, ägg, ost och matfett.

Kända funktioner av A-vitamin i kroppen (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • A-vitamin har en roll i cellspecialiseringsprocessen.
  • A-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • A-vitamin bidrar till normal järnomsättning.
  • A-vitamin bidrar till att bibehålla normala slemhinnor.
  • A-vitamin bidrar till att bibehålla normal hud.
  • A-vitamin bidrar till att bibehålla normal synförmåga.

Exempel på livsmedel som innehåller betydande mängd A-vitamin eller betakaroten

  • Morötter
  • Papaya
  • Nypon
  • Persilja
  • Grönkål
  • Spenat
  • Sötpotatis
  • Mango
  • Lever
  • Ägg
  • Ost
  • Matfett

 

KÄLLOR & REFERENSER


(1) Livsmedelsverket om A-vitamin: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-a

(2) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 150-162 , ISBN: 91-631-7910-5.

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Kerstin Anita Gustavsson april 5, 2017 kl. 08:31

Hej ! Jag vill hellra äta äkta morötter. Vilket är då bäst för kroppen…tillagade eller råa ? Mvh Kerstin

Svara

2 Mikaela Bjerring april 7, 2017 kl. 17:50

Då är råa ekologiska morötter bäst.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa