D-vitamin, kalciferol, kolekalciferol

by Mikaela Bjerring · 1 comment

Klicka här för att gå direkt till produkter

Solen är bästa källan för D-vitamin

Solen är bästa källan för D-vitamin

D-vitamin och dess funktion

D-vitamin är en fettlöslig vitamin och räknas även som en hormon eftersom kroppen delvis själv kan tillverka denna vitamin vid solexponering. Vikten av att få i sig tillräcklig med D-vitamin har varit mycket omtalat de senaste åren. (1)

D-vitamin har bland annat funktionen att det reglerar kalkbalansen i skelett och tänder. Långvarig brist på D-vitamin kan orsaka rakit, ”engelska sjukan”, hos barn, vilket visar sig som mjukt och missformat skelett, och benuppmjukning, osteomalaci, hos vuxna. Allvarlig brist på D-vitamin kan orsaka kramper. Nyare forskning tyder även på att brist på D-vitamin har betydelse för uppkomsten av andra sjukdomar. (2)

Orsaker till D-vitaminbrist kan vara:

  • Solljus: Kroppen kan till viss del själv tillverka D-vitamin vid solexponering. De som använder solskyddsmedel blockerar D-vitamin produktionen i huden. Solskyddsfaktor 8 blockerar 85% av D-vitamin bildningen och solskyddsfaktor över 8 blockerar 100% av bildningen. Under vinterhalvåret när vi inte exponeras till solljuset på samma sätt är risken för D-vitamin brist ännu större.
  • Ålder: Ju äldre man är desto svårare är det för kroppen att tillverka D-vitamin.
  • Livsstil: Spenderar mycket tid inomhus under dagtid. Bebisar, småbarn, äldre och stressade människor får lättare brist.
  • Ämnesomsättning: Personer med dålig fettförbränning lider större risk att få D-vitaminbrist.
  • Geografiskt läge: Bosatt i land med lång vinter, mindre exponering för solljus under året innebär större risk för D-vitaminbrist.
  • Människor med mörk hud: Personer med mörk hud har svårare att tillverka D-vitamin och behöver mer tid i solljus.
  • Kultur: I vissa kulturer döljer man huden så mycket som möjligt och får därmed inte samma exponering av solljus.

Exempel på vad D-vitamin har för funktion i kroppen (1), (2):

  • Reglerar kalkbalansen i skelett och tänder.
  • Har betydelse för Kroppens omsättning av kalcium och fosfat (skelettbildning).
  • Har betydelse för den mentala hälsan.
  • Stödjer immunsystemet.
  • Bidrar till bättre sömn.
  • Bidrar till normal fettförbränning och muskeltillväxt.

D-vitamin finns i formerna:
• D3- från animalier
• D2- från växter

Produkter

Här hittad kosttillskott av: D-vitamin

 

KÄLLOR & REFERENSER



(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor: 222-229 , ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket - http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-D-vitamin/

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

{ 1 trackback }