D-vitamin, kalciferol, kolekalciferol

by Mikaela Bjerring · 1 comment

D-vitamin är en fettlöslig vitamin som även räknas som en steoridhormon. D-vitamin är involverad i en mängd olika kroppsfunktioner och har bland annat betydelse för normalt immunsystem och celldelningsprocessen i kroppen. Eftersom D-vitamin behövs för normalt upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor, har vitaminet en betydande roll för musklernas funktion, starka tänder och en stark benstomme.  Klicka här för att läsa mer om D-vitamin

Alpha Plus D3-Vitamin 2500 IE, 90 tabletter

Alpha plus kosttillskott av d3 Alpha Plus D3-vitamin 2500 IE säkrar en bra nivå av D-vitamin i kroppen. Innehåller 90 tabletter (90 portioner).

125 kr

Gå till butik
 

Helhetshälsa D3-Vitamin från lav (vegan), 100 kapslar

D3 vitamin från lav, vegan Helhetshälsas D3-vitamin framställs från lav, vilket innebär att det är ett veganvänligt tillskott. Innehåller 3000 IE (75 ug) per kapsel.

179 kr

Gå till butik
 

Holistic D3-Vitamin flytande, 500 ml (100 portioner)

Flytande tillskott av d3-vitamin Holistic D3-vitamin i flytande form är ett tillskott för den som inte kan ta kapslar. Med en god och fruktig smak är det lätt att svälja.

165 kr

Gå till butik
 

Alpha Plus D3-Vitamin barn 1000 IE, 90 tuggtabletter

d3 vitamin kosttillskott barn, tuggtabletter Alpha Plus D3-vitamin 1000 IE kommer som tuggtabletter med en god citrussmak. Säkrar RDI av D-vitamin för barn.

107 kr

Gå till butik
 

Fler kosttillskott av D-vitamin hittar du här

D-vitamin bra för och d-vitaminbrist.

Funktion av D-vitamin i kroppen

D-vitamin är unikt bland vitaminerna, då det även räknas som ett steroidhormon. Eftersom steroider och steroler är fettlösliga, kan de relativt lätt tränga igenom cellmembranet till cellens inre. D-vitaminet har därmed förmågan att påverkar effekten av gener i de flesta av kroppens celler. Det betyder att D-vitamin kan påverka hälsan på en mängd olika sätt, och brist kan potentiellt bidra till vilket sjukdomstillstånd som helst. Vikten av att få i sig tillräcklig med D-vitamin har varit mycket omtalad på senare år. Vi behöver helt enkelt tillräckligt med D-vitamin för att må bra både fysiskt och psykiskt.

Brist på D-vitamin

Eftersom D-vitamin har betydelse för normalt upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor i kroppen, har det stor betydelse för vårt skelett och våra tänder. Långvarig brist på D-vitamin kan orsaka rakit, ”engelska sjukan”, hos barn, vilket visar sig som missformat skelett och benuppmjukning. Hos vuxna kan långvarig svår brist orsaka Osteomalaci. Allvarlig brist på D-vitamin kan bidra till kramper. Nyare forskning indikerar även att brist på D-vitamin har betydelse för uppkomsten av andra sjukdomar.

Kända funktioner av D-vitamin i kroppen (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • D-vitamin har en roll i celldelningsprocessen.
  • D-vitamin bidrar till normalt upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor.
  • D-vitamin bidrar till normala kalciumnivåer i blodet.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normal benstomme.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normal muskelfunktion.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normala tänder.

Livsmedel som innehåller D-vitamin

  • Fet fisk som lax, sill och makrill.
  • D-vitaminberikade mejeriprodukter.
  • Svamp som kantareller och Karl Johan svamp.

Som kosttillskott finns D-vitamin från olika källor:

  • D3-vitamin från animalier (främst ullfett).
  • D2-vitamin från vegetabilier (svamp).
  • D3-vitamin från lav (veganvänligt).

Solen, vår främsta källa till D-vitamin

Genom omättad fett som finns i huden kan kroppen själv tillverka D-vitamin. När huden exponeras för solens strålar bildas ett förstadium till D-vitamin som sedan absorberas genom huden och tas upp av blodet. Därefter transporteras det vidare till njurar och lever för fortsatt syntes för att bilda den aktiva formen D3. Kroppen omvandlar bara förstadiet till D-vitamin till D3 upp till en viss nivå, så det finns ingen risk att lagra toxiska mängder D-vitamin i kroppen genom solexponering.

Man tror att RDI av D-vitamin kan uppnås genom att exponera minst 30 procent av huden för starkt solljus i 20–30 minuter per dag under sommaren. Huden kan även tillverka D-vitamin under sommarens molniga dagar, men i mindre mängd. Dessa ungefärliga beräkningar gäller när man inte har smörjt in sig med solskydd.

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR


(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken, Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Livsmedelsverket - https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-d


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

{ 1 trackback }