Yoghurt kan öka fettförbränningen

by Mikaela Bjerring on 28 februari, 2011 · 2 comments

in Blogg, Forskning - Studier, Hälsa, Kost, Livsmedel

Kalciumrik fettfri yoghurt kan öka kroppens fettförbrännings mekanism, hastighet av viktminskning och trimma magen visar en undersökning vid University of Tennessee, Knoxville.

En kost med samma antal kalorier som inkluderar yoghurt kan ge mer effektiv fettförbränning och större viktnedgång enligt en 12-veckors studie. Forskarna spekulerar om en ökad mängd kalcium (Ca) i yoghurt kan sätta igång kroppens egen fettförbränning.

Yoghurt kan öka fettförbränningen

Så här gick studien till

M. B. Zemel, och medarbetare vid University of Tennessee, Knoxville gav 34 friska feta personer en balanserad kost som innehöll 500 kcal per dag mindre än deras vanliga kost. Man delade slumpmässigt in deltagarna i en kontrollgrupp (som fick 4-500 mg Ca/dag) och en försöksgrupp som fick yoghurt (1,100 g Ca/dag). Efter 12 veckor uppmättes kroppsvikt, kroppsfett, fettvävsdistribution, blodtryck och cirkulerande blodfetter.

Personerna som åt yoghurtdieten minskade dramatiskt sitt fett med genomsnitt -4.4 kg jämfört med -2.8 kg i kontrollgruppen. Förlust av bukfett ökade med 81% jämfört med patienter som åt kontroll kost. Detta kunde visas på midjemåttet som minskade med -4 cm hos gruppen som åt yoghurt kost jämfört med -0,6 cm hos kontrollgruppen.

Fettfri yoghurt ökar förlust av fett och minskar det centrala fettet, skriver forskarna som hävdar att deras forskning stöder att en kost med kalcium från mjölkprodukter och endast mjölkprodukter kan leda till viktförlust.

Det har tidigare visat att kalcium som kommer från mjölkprodukter verkar genom att hämma kalciferol som i sin tur leder till minskad mängd av kalcium-joner inuti fettcellerna. För lite kalcium i fettcellen leder till att cellen börjar använda sitt fett och minska sin egen fettproduktion.

Men det finns också andra hypoteser för hur yoghurt kan verka för att öka förbränningen av fett. Forskarna spekulerar att fettcellernas renin-angiotensin system kan påverkas av biologisk aktiva ämnen i yoghurt. I yoghurt finns även grenade aminosyror i hög koncentration ”muskelbränsle”. En tredje hypotes är att minskad mängd kalciferol kan motverka bukfett som tros regleras av fettvävnadens egen produktion av stresshormonet kortisol.

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



Zemel M.B et al International Journal of Obesity 29, 391-397


Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 2 comments… read them below or add one }

1 Kim mars 1, 2011 kl. 10:42

Brukar göra detta både som yoghurt och som glass!
Lidls kvarg blandas med valfri färsk fruktjuice. Brukar köra med 250g kvarg och 2-3 msk saft. Men det är bara smaka av.
Vill man ha glass av det så lägg det i en plastbunke och in i frysen ett par timmar, rör gärna om några gånger i timmen så det inte blir stenhårt.
Går säkert att göra i glassmaskin med men inget jag testat.
Lidls kvarg har:
Näringsvärde / 100g:
Prot. 12,2g
Kolh. 3,9g
Fett. 0,2g

Svara

2 Mikaela mars 1, 2011 kl. 10:44

Bra tips! Det ska provas.

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: