Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

14 tecken på att du kan vara högkänslig

av | aug 21, 2016 | Blogg, Mental träning, Psykisk hälsa | 6 Kommentarer

Alla högkänsliga personer har egenskapen att de känner mycket, men alla reagerar och agerar inte på samma sätt i olika situationer. Här följer några tecken som kan indikera att du är en högkänslig person. Du behöver inte känna igen dig på alla punkter, men kan du identifiera dig i många så är du med all sannolikhet en högkänslig person.

14 tecken på att du kan vara högkänslig

14 tecken på att du kan vara högkänslig

  • Du märker direkt om någon blir sårad, medan andra bara pratar vidare.
  • Du påverkas starkt av andras sinnesstämningar.
  • Du är noga med att inte begå misstag eller glömma något.
  • Du lägger märke till sådant som går andra förbi. Du tar till dig många intryck och reflekterar mycket över det du upplever.
  • Du blir lätt stressad och överbelastad i sammanhang och miljöer som är intensiva, röriga eller obekanta, eftersom det är många intryck och känslor som måste bearbetas.
  • En högkänslig person är ofta känslig för starka dofter, starkt ljus, oljud och stök. Sådana miljöer gör att du får svårt att koncentrera dig och du blir snabbt trött.
  • Du blir fort medveten om andras känslor och blir djupt påverkad av positiv/negativ energi.
  • Oavsett om du är introvert eller extrovert, så behöver du ensamtid för att återhämta dig från alla känslor och intryck.
  • Du blir lätt berörd av musik, konst, dofter och smaker. Det är något som du verkligen uppskattar och njuter av.
  • Du har ett stort samvete och du undviker att såra och att bli sårad. Hårda ord och kritik kan sätta sig djupt. Konstruktiv kritik som framförs på ett ödmjukt sätt kan du däremot uppleva som omtänksamt.
  • Det kommer inte lätt för dig att stå på scen, hålla föredrag eller göra en presentation när någon tittar på. Det är något som för en högkänslig ofta tar mycket tid och träning för att klara av. Men en högkänslig person som verkligen byggt upp sin självkänsla och överkommit rädslan att stå framför folk, har en tendens att verkligen beröra människor på en väldigt djup nivå.
  • Du har ett rikt inre liv med mycket tankar och känslor.
  • Utan tid för ensamhet, tystnad och stillhet känner du dig lätt orolig i själen.
  • När du var barn fick du ofta höra att du var överkänslig eller blyg.

 

Källor och Referenser:

24 Signs of a Highly Sensitive Person: https://www.psychologytoday.com/us/blog/communication-success/201711/24-signs-highly-sensitive-person

Den högkänsliga människan : konsten att må bra i en överväldigande värld, Elaine N. Aron, 2013, ISBN 9789198053401 

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Mona Lund

    Intressant och bra inlägg och jag är definitivt högkänslig.

    Svara
  2. Emma

    Alla punkter stämmer in på mig, men visste redan sedan länge att jag ingår i kategorin högkänslig. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Det är alltid bra att ha självkännedom, så man kan använda sin högkänslighet på ett positiv sätt. 🙂

  3. Charlotta L THunes

    Hej, jag vill tipsa om min bok Orkidébarnet en bok om att vara starkskör

    Svara

Lämna ett svar till Charlotta L THunes Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close