– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Hummus är en lättlagad och riktigt god kikärtsröra med ursprung från det arabiska köket. Här har jag gjort ett alternativ till den klassiska varianten genom att tillsätta antiinflammatoriska örter. Bre på fröknäcke, använd som grönsaksdipp eller servera som tillbehör till diverse maträtter.

Antiinflammatorisk guldhummus

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Skölj av kikärtorna väl i ett durkslag.
  2. Mixa tahini och vatten tills krämigt med hjälp av en matberedare eller stavmixer.
  3. Tillsätt kikärtor citronsaft, vitlök, gurkmeja, ingefära, spiskummin, cayennepeppar, kanel, kryddnejlika, kardemumma, koriander, svartpeppar, örtsalt och mixa tills du fått en slät konsistens.
  4. Tillsätt hampafröolja och mixa lite lätt under några sekunder och smaka av.
  5. Lägg upp hummusen i en skål och toppa med lite cayennepeppar.
  6. Hummusen håller sig bra i kylskåp i en sluten burk i ca 3 dagar.

 

Relaterade inlägg:

 

8 Kommentarer

  1. Anna J

    Mums! Tack för tipset. 🙂

    Svara
  2. Marika

    Ser gott ut och låter gott med alla kryddor! Har du gjort knäcket som är bredvid själv?

    Svara
  3. A.W

    Älskar hummus så det ska jag testa!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så trevligt! Låt mig gärna vet avd du tyckte. 🙂

      Svara
  4. Kalle

    Ser gott ut. 🙂

    Svara

Lämna ett svar till Anna J Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close