Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Ekologiska nyheter från Vitaprana

av | okt 30, 2017 | Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 2 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Det ekologiska varumärket Vitaprana har nyligen kommit ut med några riktigt intressanta nyheter. Härliga superfoods som är värda att nämnas – chaga, matcha, acai, bipollen, vetegräs, gurkmeja, maca och kokospalmsocker. Här följer en kort beskrivning om dom olika produkterna och dess fördelar som livsmedel.

Ekologisk superfoods från Vitaprana

Chaga

Chaga, brukar kallas för kungen av medicinalsvampar och skogens diamant. I Sverige går svampen under namnet sprängticka och har använts som läkeväxt sedan medeltiden. Den växer på björkar och ser ut som en förkolnad skrovlig utväxt. Chaga innehåller kraftfulla antioxidanter och har ett mycket högt ORAC-värde som ligger mellan 60.000-360.000 (1). Den är relativt sällsynt och hittas bara på cirka 1 av 5000 björkar.

Chaga har ett komplext innehåll av näringsämnen som inkluderar aminosyror, polysackarider, fytokemikalier, melanin, steroler, saponiner, betulinsyra och SOD (1). Av chagapulvret brukar man främst göra te, men det kan även tillsättas i smoothies eller andra drycker.

Matcha

Matcha har ingått i den japanska zen-buddistiska teceremonin ända sedan 1100-talet. Det är en mycket populär superfood och inte utan anledning. Matcha är hela, torkade och fint pulvriserade gröna teblad som inte silas bort vid tillredning. Fördelen med att dricka hela tebladet är att man kan ta del av allt det hälsosamma innehållet utan att något går förlorat.

Förutom det rika innehållet av klorofyll, är matcha sprängfyllt med antioxidanter, rikt på aminosyror och andra näringsämnen som C-vitamin, magnesium, selen, zink, kalium och krom (2). Det generösa innehållet av L-teanin kan bidra till att man känner sig lugn och avslappnade, vilket kan minska den upplevda stressen och stödja den kognitiva förmågan (2). Matcha te är inte bara väldigt näringsrikt, det är dessutom mycket gott. Blanda med varmt vatten och avnjut som te, gör matcha latte, tillsätt i smoothies, eller använd i bakning eller matlagning.

Acai

Acai (uttalas assai) är ett mörklila bär med en riktigt god smak som kan liknas av en blandning av bär och choklad. Även om acai har en riktigt angenäm smak så är det näringsinnehållet i bäret som gjort det till en så uppskattat superfood. Acai innehåller bland annat generöst av den mycket potenta antioxidanten antocyanin (cirka 30 gånger mer än rödvin).

Vidare är bäret rikt på fibrer, polyfenolen resveratrol, 19 olika aminosyror och vitaminer som A, B, C och E, samt mineraler som magnesium, kalium, kalcium och järn (3). Det är även ett bär som till motsats till de allra flesta andra bär innehåller en betydande mängd fettsyror och då främst omega-9 (3). Använd acaipulvret för att tillsätta i smoothies, strö på gröten eller gör en god acai bowl.

Bipollen

Bipollen eller pollengranulat, är de klumpar av växtpollen som bin för med sig på sina bakben. Det är mycket näringstätt och anses av många vara något av naturens mest kompletta livsmedel. Bipollen består till 35 % av protein, det är rikt på enzymer, vitaminer, mineraler och spårämnen (4).

Bipollen har även studerats för sitt innehåll av antibakteriella ämnen som kan vara intressant för vårt immunsystem och i kampen mot resistenta bakterier. Det har en uppskattad smak som är söt och något nötaktig. Använd till exempel för att strö över gröten, yoghurten eller chiapuddigen.

Vetegräs

Vetegräs är ett spannmålsgräs som är naturligt glutenfritt och mycket näringsrikt. Det utmärker sig främst för sitt rika innehåll av klorofyll, enzymer och basbildande mineraler. Vetegräs innehåller nästan 50 % fibrer, som bidrar till en normalt fungerande mage och tarm (5). Dom basbildande mineralerna bidrar till en normal syra-basbalans. Att inkludera vetegräs i sin kost är ett bra sätt att höja det dagliga näringsintag. Det används även ofta som en del av renande kost vid detox.

Kokospalmsocker

Kokospalmsocker framställs av den söta nektarn från kokospalmens blomma. Den har ett lågt glykemiskt index på 35, vilket gör att den inte bidrar till blodsockersvängningar i samma utsträckning som vitt socker som har ett GI på runt 95. Det är dessutom inte tomma kalorier som vitt raffinerat socker, utan innehåller en rad vitaminer, mineraler och spårämnen (6). Kokospalmsocker innehåller även inulin som är prebiotiska fibrer som saktar ner glukosupptaget, samtidigt som det gynnar tillväxten av goda tarmbakterier (6). Kokospalmsocker har en god kolaaktig smak som påminner om farin.

Gurkmeja

Gurkmeja heter Curcuma longa på latin och ingår i familjen ingefära-växter. Örten härstammar från Asien och odlas främst i Kina, Indien och på ön Java. Det är en flerårig växt som innehåller polyfenolen curcumin som är ett mycket aktivt ämne och anledningen bakom örtens fantastiska hälsofördelar. Örten har blivit välstuderad för sina antioxidantiva, antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper (7). Upptaget av av curcumin ökar när man intar gurkmeja tillsammans med svartpeppar och lite fett.

Maca

Maca härstammar från Peru i Sydamerika, där den växer högt uppe i Anderna. Roten kallas ibland för Amazonas ginseng och har liksom ginsengroten länge uppskattats och använts i uppiggande syfte. Traditionell användning av Maca är bland annat för att öka energin och uthålligheten vid fysisk ansträngning och är därför populär att inta i samband med träning. Den har även fördelar för den mentala orken (8). Sydamerikanska legender beskriver hur Inka-folkets krigare åt Maca innan strid eftersom den ansågs ge extra styrka och kraft.

Näringsvärdet är imponerande och den innehåller bland annat en betydande mängd aminosyror, mineraler samt vitaminerna B1, B2, B12 och E (8). Maca räknas även som en adaptogen, vilket betyder att den hjälper kroppen att anpassa sig vid fysisk-, psykisk-, och känslomässig stress.

 

Alla ekologiska livsmedel från Vitaprana hittar du här

 

 

Källor och Referenser:

(1) Cristina Lull, Harry J. Wichers, and Huub F. J. Savelkoul “Antiinflammatory and Immunomodulating Properties of Fungal Metabolites”, Wageningen University and Research Center, The Netherlands 2005.

(2) Health Benefits and Chemical Composition of Matcha Green Tea: A Review. Published online 2020 Dec 27. doi: 10.3390/molecules26010085. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7796401/

(3 Açai ( Euterpe oleracea, March 2010ACS Symposium Series, DOI:10.1021/bk-2010-1035.ch013. https://www.researchgate.net/publication/286075090_Acai_Euterpe_oleracea

(4) Bee Pollen: Chemical Composition and Therapeutic Application. Published online 2015 Mar 11. doi: 10.1155/2015/297425. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4377380/

(5) A study on wheat grass and its Nutritional value. https://www.researchgate.net/publication/279370893_A_study_on_wheat_grass_and_its_Nutritional_value

(6) Coconut (Cocos nucifera L.) sap as a potential source of sugar: Antioxidant and nutritional properties. Published online 2019 Sep 30. doi: 10.1002/fsn3.1191. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7174220/

(7) Curcumin: A Review of Its’ Effects on Human Health. Published online 2017 Oct 22. doi: 10.3390/foods6100092. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5664031/

(8) Ethnobiology and Ethnopharmacology of Lepidium meyenii (Maca), a Plant from the Peruvian Highlands. Published online 2011 Oct 2. doi: 10.1155/2012/193496. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3184420/

 

 

Relaterade inlägg:

Spara

Spara

Spara

Spara

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

2 Kommentarer

  1. Lena

    Superbra produkter! Tummen upp!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, riktigt härliga produkter!

Lämna ett svar till Lena Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close